Češi vzali po intervenci ČNB obchody útokem

Praha -  V listopadu vrostly tržby maloobchodníků oproti stejnému období minulého roku o 6,1 procenta. Jedná se o nejvyšší meziroční nárůst tržeb za poslední téměř tři roky. Důvodem byl hlavně strach nakupujících z budoucích nepříznivých cen, které přináší měnová intervence ČNB. Centrálním bankéřů se tak aspoň krátkodobě podařilo přimět domácnosti utrácet. Růst tržeb je však podle většiny analytiků jednorázový. Jakmile bude zboží v obchodech dražší, začnou Češi opět šetřit.

Češi nakupovali v listopadu výrazně víc než o rok dřív. Tržby maloobchodníků stouply o 6,1 procenta oproti listopadu 2012. Podle Českého statistického úřadu se dařilo hlavně internetovým obchodům či prodejcům aut (obchod s motorovými vozidly rostl meziročně o  15,1 procenta). Tržby obchodníků, kteří prodávají zboží přes internet a u zásilkových služeb, lámaly v listopadu rekordy - prodeje stouply zhruba o třetinu a byly nejvyšší za poslední čtyři roky. Maloobchodní tržby se v listopadu meziměsíčně zvýšily o 3,6 procenta.

„Spotřebitelé se strachovali, že ceny budou v budoucnu horší, a proto se snažili vykoupit zásoby internetových obchodníků za relativně slušné ceny,“ podotýká k prodejům přes internet analytik GE Money Bank Filip Fyrbach. Za vyššími útratami stojí podle analytiků hlavně oslabení koruny Českou národní bankou.

Komu se nedařilo:

  • Lékárny
  • Drogerie
  • Prodejny se zdravotnickými potřebami
Meziroční vývoj tržeb v maloobchodu
Zdroj: ČT24

Analytici: Výsledek maloobchodníků je jednorázový

Kvůli intervenci spotřeba českých domácností pravděpodobně znovu klesne. „Co ovlivní český obchod v příštím období, bude trošku nešťastný krok České národní banky, který působí špatně na kupní sílu domácností,“ potvrdil Tomáš Drtina, ředitel Incoma GfK.

Podle analytika Michala Kozuba z Home Credit byl cíl „zvýšit nákupy domácností“ úspěšný, druhý cíl „dlouhodobý růst tržeb“ však zůstává otázkou.

„Je pravděpodobné, že do velké míry bude aktuální zvýšení poptávky kompenzováno jejím pozdějším snížením, tedy že jde o přesun poptávky v čase. Nicméně zásadní je omezení rizika neustálého odkládání spotřebních výdajů a roztočení deflačně-recesní spirály. K trvalejšímu růstu poptávky a maloobchodních tržeb bude potřeba, aby začaly růst reálné mzdy, došlo k obratu ve vývoji nezaměstnanosti a přestala růst míra úspor. Za celý loňský rok by se měly maloobchodní tržby zvýšit o 1,2 procenta,“ doplnil analytik Patria Finance David Marek.

Maloobchodníci si na nedostatek prodejů v listopadu stěžovat nemohou (zdroj: ČT24)