Brusel kritizuje plány Německa na mýtné pro cizince

Berlín – Plány na zpoplatnění německých dálnic narazily u Evropské komise. Komisaři pro dopravu Siimu Kallasovi vadí, že by poplatky měli platit hlavně cizinci, zatímco Němcům by je stát kompenzoval. Zvýhodnění Němců oproti ostatním poplatníkům podle něj porušuje základní pravidla EU.

U dálničního mýta podle komisaře musí platit stejná pravidla pro německé i zahraniční řidiče. „Nesmí být žádné viněty zdarma nebo slevy jen pro auta registrovaná v Německu,“ prohlásil Kallas.

Slevy, které německý ministr dopravy Alexander Dobrindt chystá pro vozy šetrnější k životnímu prostředí, nicméně eurokomisaři nevadí. „Musí ale platit pro všechna auta bez ohledu na to, ve kterém státě jsou přihlášena,“ připomněl Kallas.

K podobnému závěru došla již loni na podzim i německá expertní komise, která analyzovala plány na zpoplatnění dálnic. Také podle ní evropská pravidla nepřipouští žádnou diskriminaci uživatelů na základě státní příslušnosti nebo bydliště a požadují spravedlivé a transparentní mechanismy při rozložení zátěže infrastrukturních nákladů na uživatele.

Zákon, který by zpoplatnil dálnice pro osobní auta cizinců, prosazuje velká vládní koalice německých konzervativců (CDU/CSU) a sociálních demokratů. Ministr dopravy Dobrindt považuje za nutné, aby příslušný zákon v Německu začal platit už od roku 2015. Podle Spiegelu se ale v CSU ozývají hlasy, že řidiči začnou kvůli právním i praktickým problémům se zaváděním mýta platit za jízdu po německých dálnicích nejdříve v roce 2016. Roční dálniční známka by mohla stát zhruba 100 eur, tedy 2 750 Kč.

Podle průzkumu ankety agentury Forsa z loňského září podporuje zavedení dálničního mýta pro všechny 22 procent Němců a 35 procent je pro poplatek jen pro zahraniční motoristy. Naopak proti povinnosti platit za německé dálnice se vyslovilo 41 procent respondentů.

Vydáno pod