RegioJet do Hamburku jen tak nevyjede, chybí peníze

Praha - Podnikatel Radim Jančura má potíže s financováním. A kvůli tomu zatím váznou jednání jeho společnosti RegioJet s německým dopravcem Deutsche Bahn. Cestující na lukrativní trase mezi Prahou a Hamburkem budou nejméně další dva roky vozit nadále soupravy Českých drah.

Původně přitom měly soupravy RegioJetu vyjet ve spolupráci s německými drahami už letos v prosinci. Radim Jančura dokonce zadal v Rumunsku výrobu 73 vozů za necelé dvě miliardy korun. Jak ale připustil, banky mu nechtějí dát úvěr. Jeho dosavadní působení na trase mezi Prahou a Ostravou je totiž ztrátové. „Banka má problémy se zajištěním financování u rizikového projektu,“ vysvětlil podnikatel. 

Deutsche Bahn proto oslovily České dráhy, aby z Prahy do Hamburku jezdily i nadále, nejméně do prosince 2015. „České dráhy mohou potvrdit, že jednají s Deutsche Bahn o zajištění jízdního řádu na rok 2015,“ uvádí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. 

Jančura vs. Deutsche Bahn (zdroj: ČT24)

Antimonopolní úřad jako arbitr celého případu?

Radim Jančura navíc tvrdí, že řešení situace se získáním úvěru má teď v rukou antimonopolní úřad. Podnikatel k němu před dvěma lety podal na České dráhy stížnost. Ty podle jeho názoru na trati z Prahy do Ostravy kazí byznys dumpingovými cenami. „V případě, že ÚOHS nevyřeší problém na lince Praha - Ostrava, je přirozené, že nebudeme mít financování od bank na podobný projekt bez dotací,“ prohlašuje majitel RegioJetu. 

Antimonopolní úřad ale tvrdí, že vyšetřování brzdí děravé účetnictví na straně státního dopravce. A situaci podle něj komplikuje i sám Jančura, který podal na úřad žaloby kvůli nečinnosti. „V této fázi nejsme prakticky schopni na tomto řízení pracovat, protože spis je na soudě a tam je na základě žaloby pana Jančury,“ doplňuje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj. 

Pokud tedy Radim Jančura nesežene peníze jinak, možná na německou trať nevyjedou jeho vlaky ani v roce 2016. A Deutsche Bahn nevylučují, že si najdou jiného partnera. „Jednání s RegioJetem ohledně spolupráce na trase Praha - Berlín - Hamburk stále ještě probíhají. Jsme však otevření vůči novému partnerovi. Do roku 2015 budeme každopádně provozovat zmíněnou dopravu s Českými drahami,“ říká mluvčí pro osobní dopravu Deutsche Bahn Andreas Fuhrmann. 

RegioJet za celý loňský rok prodělal 76 milionů korun a není jediný. Společnost Leoše Novotného, slavící v listopadu jeden rok na trati z Prahy do Ostravy, také počítala ztráty v desítkách milionů korun. Oba podnikatelé za hlavního viníka označují právě České dráhy a jeho nepřiměřeně nízké ceny. Dopravce však dumping popírá.