Dodání do druhého dne? Co dělat, když pošta nesplní, co slíbila

Praha - Máte lístky na koncert, vzápětí ale zjistíte, že na něj nemůžete. Co s tím? Nejlepší varianta je lístky prodat. Přesně tohle napadlo Annu Havelkovou z Litoměřic. Našla zájemce a dohodla se s ním, že mu pošle lístky poštou na dobírku. Jenže v předvánočním čase, kdy je pošta přetížená, balíček nedorazil včas. Může paní Havelková po poště vymáhat náhradu škody?

Koncert byl v pátek, paní Havelková poslala lístky ve středu. Aby měla jistotu, že včas dojdou, využila službu České pošty „Balík do ruky“. U té totiž pošta garantuje, že balíček bude adresátovi doručen druhý pracovní den po podání. Hodnota dobírky byla 1100 korun a poštovné stálo 153 korun. Paní Havelková tedy zaplatila 1253 korun a čekala, až jí přijdou peníze.

„Když jsem se však opakovaně ptala adresáta, zda lístky přišly, řekl, že vůbec nic nepřišlo, ani výzva k vyzvednutí,“ popsala Havelková. Ani v pátek, pár hodin před koncertem, se situace nezměnila. Paní Havelková pak přes internetové stránky České pošty, kde je možné sledovat pohyb zásilek, pomocí podacího čísla zjistila, že lístky skončily místo v Dejvicích, v depu České pošty v Rudné u Prahy. Adresát se pak snažil na poštu dovolat, to se mu nepodařilo, a protože už bylo těsně před koncertem, lístky si v pátek ani potom nevyzvedl. Na adresáta se nelze zlobit, co by také dělal s lístky na odehraný koncert. Paní Havelková ale kvůli zpoždění pošty přišla o 1253 korun.

Reklamace jako každá jiná

„Službou 'Balík do ruky' Českám pošta garantuje doručení přímo do rukou adresáta již následující pracovní den od podání zásilky. Pokud pošta tuto garanci nesplní a zákazníkovi vznikne v příčinné souvislosti škoda, měl by ji uplatnit v reklamačním řízení,“ radí advokát Filip Macháček.

Česká pošta nepopírá, že měl být balíček adresátovi dodán nejpozději ve čtvrtek, tj. den po podání. Proč ale byl v pátek v depu v Rudném u Prahy, a ne na poště adresáta? „Toto Depo zajišťuje dodání zásilek také v části hlavního města Prahy, kam spadá i městská část Dejvice,“ vysvětlila mluvčí České pošty Marta Selicharová. Skluz s dodáním pak omlouvala tím, že vzhledem k předvánočnímu období narůstá podání zásilek. Pošta se sice dle jejích slov snaží situaci zvládat s pomocí brigádníků, občas se ale může stát, že zásilka nepřijde včas.

Stejně jako právník Macháček i mluvčí pošty doporučila, aby paní Havelková celou věc reklamovala. „Může tak učinit na kterékoliv poště, a to jako reklamaci dodání, případně reklamaci nedodržení sjednané doby dodání,“ dodala Selicharová. Jako doklad jí při reklamaci poslouží originál podacího lístku, který musí na poštu přinést s sebou.

Na co máme při reklamaci nárok

Paní Havelková reklamaci podá. Co může v rámci reklamace požadovat? „Zákazník může v reklamačním řízení uplatňovat vznik škody – hodnotu vstupenky, která zákaznici zůstala, náklady na přepravu. Co bylo obsahem zásilky, bude muset zákazník prokázat, a to např. svědecky, dokladem o nákupu vstupenek, objednávkou adresáta apod.,“ upozornil Macháček.

V případě paní Havelkové to bude jednoduché. Balíček se jí vrátil zpět. Má tedy lístky, které poslala, v ruce a právě ony jí poslouží jako důkaz o tom, že je posílala poštou. Jejich cena totiž odpovídá ceně dobírky. O tom, že zaplatila za poštovné 153 korun, má samozřejmě důkaz od samotné pošty. Pokud Česká pošta reklamaci uzná, měla by paní Havelkové vrátit jak peníze za lístky, tak peníze za poštovné. Pokud ale dojde ke zjištění, že chyba byla na straně odesílatelky, bude se muset paní Havelková smířit s tím, že přišla o 1253 korun.

Pohlídejte si balík

Jestli pošta doručí balíček včas, nebo ne, ovlivnit nemůžeme. Můžeme ale sledovat pohyb balíčku pomocí podacího čísla, které zadáme na webových stránkách České pošty. Dále je vhodné při podávání zásilky vyplnit na podacím lístku telefonní číslo a e-mail adresáta. „Pošta pak bezplatně adresáta informuje formou SMS a e-mailu o termínu dodání zásilky, o případných překážkách při doručování nebo o uložení poštovní zásilky na poště,“ vysvětlila Selicharová. Ať už se pak děje se zásilkou cokoliv, budeme o tom včas vědět a můžeme pak problémy řešit co nejrychleji s Českou poštou.

V neposlední řadě je důležité zkontrolovat, zda odesilatel při posílání balíčku správně vyplnil adresu, kam má zásilka dorazit. Bude-li adresa špatně, nemusí s případnou reklamací uspět. Adresát zase ručí za to, aby měl na zvonku uvedené jméno. Jinak se na něj pošta nemusí dozvonit.