Nařízeným týdnem volna proti syndromu vyhoření

New York – Zaměstnání se pro mnoho lidí stává posedlostí. Jsou tak schopni stokrát za den zkontrolovat svůj iPhone nebo e-mail a být neustále pod dohledem svých šéfů. Zároveň však jde o spolehlivý způsob, jak si vypěstovat syndrom vyhoření. Některé americké firmy už si toto riziko uvědomují a hledají cesty, jak před tím pracovníky ochránit.

Například newyorská firma Quirky už proti vyhořelcům vyhlásila boj. Jednou za čtvrtletí vyhlašuje takzvaný blackout týden, během něho mají zaměstnanci zákaz pracovat. „Vybíráme nové odstíny barev do ložnice a podobně zajímavé věci. Poprvé za šest měsíců jsem měla čas uvařit a byla to fakt zábava. I ty nejobyčejnější věci se stávají zábavnými,“ vysvětluje Shirin Majid, vedoucí digitálního marketingu společnosti Quirky, která dlouho neměla dostatek času na svého manžela a devítiměsíční dceru. 

Odměna za celoroční dřinu

A když v určený týden ve firmě nikdo nepracuje, zároveň ani nemá potřebu projíždět své chytré telefony a číst maily. Lidé tak lépe načerpají síly a nikdo je neruší. Jsou také méně nemocní a mají větší chuť do práce. „Jestliže tvrdě pracujete, měli byste za to být odměněni. Běžná dovolená lidem nepomůže lépe a kreativněji pracovat,“ myslí si generální ředitel Quirky Ben Kaufman. 

Jak bojovat proti syndromu vyhoření (zdroj: ČT24)

Podle několika studií pracují zaměstnanci zahlcení informacemi méně efektivně a firmám se prodraží. Vysoké jsou i náklady na výměnu vyhořelého pracovníka, které dosahují až 75 tisíc dolarů za rok. S preventivními programy nutící lidi k odpočinku proto přišly i další společnosti jako BMW, General Electrics nebo Goldman Sachs.