Austrian Airlines hledají nového majitele

Vídeň - Další evropské aerolinky jsou na prodej. Rakouská vláda dnes schválila prodej 43 procentního podílu národního dopravce Austrian Airlines, který se vlivem současné krize v letecké přepravě potýka s ekonomickými problémy. Zájemci mohou předložit své nabídky v příštích dvou měsících a vládní holdingová agentura ÖIAG by měla vybrat nového majitele podílu do konce roku.

Austrian Airlines v prvním čtvrtletí prohloubily ztrátu na víc než 60 milionů eur. Dozorčí rada společnosti se posléze nechala slyšet, že jedinou možností, jak odvrátit drastické propouštění, prodej letadel a rušení letů do některých destinací, je prodej podílu jiné letecké společnosti.

Zájem bude slabý 

Podle analytika Jana Procházky však ztrátové rakouské aerolinky příliš žádanou nevěstou zřejmě nebudou. „Doba není lehká pro žádnou ze společností a investoři na celém světě jsou hákliví na slovo akvizice, a nedej bože akvizice společnosti, která má problémy. Právě tato společnost problémy má,“ vysvětlil s tím, že zájem o rakouského dopravce by mohli mít někteří z velkých hráčů na trhu jako je německá Lufthansa, Air France-KLM, Turkish Airlines nebo ruský Aeroflot.

Rusy nechceme

Rakouské straně by se podle Procházky ruský investor příliš nezamlouval. I to je možná důvodem, proč rakouská vláda stanovila podmínku, že podíl 25 procent musí zůstat pod kontrolou rakouské firmy. Pokud se nenajde případný rakouský zájemce, ponechá si podíl ÖIAG.

Trh si v současnosti cení 43 procení podíl ÖIAG v Austrian Airlines na zhruba 158 milionů eur (3,8 miliardy korun). Dalších sedm procent akcií vlastní skupina rakouských bank. Se zbývajícími 47 procenty se volně obchoduje na burze.

Problémy má i konkurence 

Austrian Airlines nejsou jedinou společností v odvětví, která se v poslední době potýká s hospodářskými problémy. V souvislosti s leteckou dopravou se dokonce hovoří o krizi celého odvětví. Na vině jsou především narůstající ceny paliv, slábnoucí poptávka a v neposlední řadě také rostoucí ceny samotných letadel, které se za poslední 3 roky zvýšily na dvojnásobek. 

„Současná doba je pro leteckou přepravu asi nejhorší v celé historii. Sotva se letecké společnosti dostaly z krize v roce 2001 po útocích na Ameriku, dostavily se problémy s vysokými cenami a klesající poptávkou,“ přiznává Procházka.

Na prodej jsou proto i další evropské aerolinky. Vedle polského LOTu či italské Alitalie se chystá také privatizace Českých aerolinií. Ty po loňském zisku v letošním prvním čtvrtletí opět zaznamenaly ztráty. Vláda se chce svého více než 90 procentního podílu v ČSA zbavit do poloviny příštího roku.