Škoda Auto nestíhá testovat emise, potřebuje zaparkovat tisíce aut. Pronajala si letiště

Přísnější pravidla pro měření emisí začnou v Evropě platit 1. září. Už teď je ale jasné, že někteří výrobci nestihnou auta otestovat včas. Škoda Auto už si proto pronajala areál letiště v Milovicích, kam bude odkládat vozy čekající na testy. Stejný problém řeší celá automobilka Volkswagen, pod kterou Škoda spadá. A s ní i další výrobci.

Škoda Auto, stejně jako další výrobci, nestíhá testovat nově vyráběné vozy podle přísnějších pravidel, upozornily Hospodářské noviny. Skupina Volkswagen už minulý týden oznámila, že se kvůli tomu zpozdí dodávky zhruba 250 tisíc aut.

Pro Škodovku to znamená, že se jí mohou brzy nahromadit desítky tisíc vozů, které místo k zákazníkům budou směřovat na dočasné odkladiště. Už dnes se na některé vozy čeká i půl roku, teď by se ale lhůta mohla prodloužit o další týdny až měsíce.

Jak upozornily Hospodářské noviny, Škoda Auto už posílila své měřicí laboratoře v Mladé Boleslavi. Místo jednosměnného provozu tam dnes pracují tři směny – a ani to nestačí. 

Automobilka si proto od půlky srpna pronajala celý areál letiště ve středočeských Milovicích. Směřovat tam budou vozy, které se nevejdou na parkoviště a odstavné plochy u závodů firmy.

Volkswagenu hrozí odstávky

Stejný problém teď řeší i další automobilky včetně celého koncernu Volkswagen, kam spadá i Škoda Auto. O nové metodice měření emisí  Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure (WLTP) se automobilky dozvěděly jen s třináctiměsíčním předstihem, což podle nich nestačí. Zahlceny jsou proto všechny měřicí laboratoře i výrobci technologií.

Nová pravidla mají podle Evropské unie měřit skutečné emise v běžném provozu: místo v laboratořích se tak testy budou provádět i přímo na  silnicích. Podle Škody Auto ale takové testy trvají o čtyři až pět týdnů déle než dosud.

Testovat se navíc musí mnohem více aut. Vlastním testem tak nemají projít jen varianty vozu, které se liší obsahem motoru nebo typem převodovky, ale všechny varianty s různou šířkou pneumatik či systémem klimatizace. 

„Jen v rámci značky VW musíme ve velmi krátkém čase prověřit více než 200 modelových variant. Procedura je mnohem složitější, trvá mnohem déle a objem prací je tři až čtyřikrát větší než dříve,“ uvedl k tomu předseda představenstva koncernu Volkswagen Herbert Diess. Firmě tak hrozí odstávky. 

A koncernový výrobce sportovních automobilů Porsche minulý týden oznámil, že kvůli přechodu na WLTP dočasně omezí počet modelů, které prodává v Evropě. Dosavadní metodika platila od sedmdesátých let.