Česká pivní dominance nemusí trvat věčně. Spotřeba padá, v kurzu jsou silnější ležáky

Po pěti letech růstu loni výstav českých pivovarů meziročně klesl. Kvůli poklesu výroby pro domácí trh se snížil o necelé procento na 20,32 milionu hektolitrů. Česká spotřeba piva loni klesla o pět litrů, takže činila 138 litrů na osobu. Mění se i trendy: po několika desítkách let převládl prodej jedenáctek a dvanáctek nad výčepními pivy.

Video Zprávy ve 12
video

Česká pivní dominance nemusí trvat věčně. Spotřeba padá, v kurzu jsou silnější ležáky

I přes zmíněný propad spotřeby piva na osobu si Česko v této kategorii zatím udržuje světové vedení. Na druhém místě se však již přibližují Seychelly se 115 litry a následují pivařské velmoci Německo a Rakousko se 105 litry vypitými ročně na osobu.   

„Z našeho pohledu se jedná o ne zcela úspěšný rok. Za loňské špatné výsledky mohou ve velké míře regulace a přílišná byrokracie, která komplikuje podnikatelům živnost a dopadá na českou pivní kulturu,“ řekl předseda představenstva svazu František Šámal.

Přestože se podle něj trh relativně dokázal vyrovnat s elektronickou evidencí tržeb, u protikuřáckého zákona je tomu naopak, celkové dopady jsou negativní. Do budoucna předpovídá pro domácí trh stagnaci nebo pokles spotřeby na hlavu. 

Po několika desítkách let pak loni převládl prodej jedenáctek a dvanáctek nad výčepními pivy, která si drží 46,5procentní podíl. Podle Šámala jde o narovnávání trhu, na západě Evropy jsou ležáky prodávané více a byly více prodávané i před rokem 1989 na českém území. Meziročně zhruba o 30 procent na 301 tisíc hektolitrů vzrostla výroba pivních mixů, tedy míchaných nápojů na bázi piva.

Zájem veřejnosti se čím dál více zaměřuje na pivo v plechovkách, kterých se loni meziročně prodalo o 37 procent více, zabírají tak devět procent trhu. O osm procent se loni zvýšily také prodeje tankového piva, které tak mělo čtyři procenta výroby. O tři procenta se také lépe prodávalo pivo v plastových lahvích, které stouplo na 12 procent.

Naopak klesla poptávka po dvou největších kategoriích obalů – lahvového piva ubylo o čtyři procenta, sudového pak o sedm. Lahve tak měly čtyřicetiprocentní tržní podíl, sudové 35 procent.

Stále více se prodává pivo balené oproti točenému pivu v restauracích a hospodách, loňský poměr byl 62 ku 38 procentům. Svaz jedná podle předsedy s ministerstvem financí o možnosti snížení DPH na čepované pivo v restauracích. „Máme příslib, ale v minulosti jsme jich měli mraky,“ řekl Šámal.

Trhu pomohl export, nejvíc rostl do zemí jako Rusko nebo USA

Export táhl tuzemský pivovarnický trh vzhůru, zvýšil se o 4,5 procenta na 4,6 milionu hektolitrů. Meziročně se zpomalilo tempo růstu do zemí EU na dvě procenta, nejvíc se vozí na Slovensko, do Německa a Polska. Vývoz do třetích zemí loni stoupl o 18 procent, nejvíce piva zamířilo do Ruska, Koreje a USA.

Rostl také dovoz piva, přesto je na nejnižší úrovni v Evropě. Nejvíc piva se dovezlo z Polska, ze zemí mimo EU pak z Mexika a Srbska.

Svaz sdružuje 26 pivovarských společností, šest sladoven a 19 přispívajících členů, jako jsou chmelaři nebo výrobci pivního skla. Největšími českými pivovary jsou skupiny Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen, Heineken ČR a národní podnik Budějovický Budvar.