Dopravci se připravují na zavedení „vládních“ slev, výjimky zatím neplánují

Většina dopravců a krajů zatím nepředpokládá, že by vyjmula některé linky autobusů či vlaků z poskytování slev pro studenty a seniory. Ani České dráhy nechtějí z připravovaných slev jízdného pro studenty a seniory vyjímat některé spoje, jak jim to umožňuje rozhodnutí vlády. Národní dopravce chce spíš posílit nejvíce vytížené spoje záložními vozy.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Pavel Němeček

Vláda v úterý rozhodla, že nárok na 75procentní slevu z jízdného v železniční i autobusové dopravě budou mít od léta studenti do 26 let a senioři od 65 let. O řešení situace ale kraje i dopravci nyní jednají. Slevy mají začít platit od nového jízdního řádu 10. června. Dopravci si od slevy vesměs slibují, že přitáhne více cestujících do veřejné dopravy.

České dráhy se na novou situaci připravují. „Vše je nyní v řešení,“ řekl mluvčí ČD Radek Joklík. „Diskutujeme o částečném přemístění vozů a o možné úpravě v řazení vlaků s cílem očekávaný nárůst počtu cestujících co nejvíce absorbovat,“ uvedl Joklík.

České dráhy připravují zálohy vozů, které budou moci zařadit na klíčové vlaky, kde očekávají nejvyšší dopad nových tarifních opatření. Kvůli změně dráhy mimo jiné aktualizují ceník jízdného.

Nejvytíženější jsou podle Joklíka dálkové spoje v době ranní a odpolední špičky, kdy lidé dojíždějí za prací. To samé platí v příměstské dopravě velkých aglomerací. „Typickým příkladem je Praha, kde jsou možnosti posílení spojů, případně zavedení dalších, omezené s ohledem na kapacitu a stav kolejí,“ dodal.

„Věříme, že jsme schopni zvýšený zájem o cestování našimi vlaky zvládnout tak, abychom cestujícím významně nesnižovali kvalitu přepravy a služeb,“ uvedl mluvčí.

Dopravci se mohou rozhodnout, na kterých spojích slevy umožní, což souvisí s omezenými možnostmi zvyšování kapacity u vytížených linek. Podle očekávání ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) bude beze slev jezdit jedno procento spojů.

Na přípravu není moc času

Ani soukromí dopravci ale zatím výjimky neplánují. Majitel Student Agency Radim Jančura, jenž provozuje autobusy a vlaky pod značkou RegioJet, zatím neuvažuje, že by některé spoje vyjmul z režimu povinných slev pro studenty a důchodce.

„V integrovaných dopravních systémech je snaha eliminovat maximum výjimek tak, aby cestující nebyl dezorientován, a případně aby nemusel komplikovaně vyhledávat, kde mu sleva platí a kde ne,“ doplnil Jiří Hruboň, ředitel společnosti Korid LK, která koordinuje dopravu v Libereckém kraji.

Tamní hejtmanství neuvažuje o tom, že by na některých spojích slevy neplatily. Žádosti dopravců na spojích, které dotuje, nebude podle náměstka hejtmana Marka Pietera (Starostové pro Liberecký kraj) povolovat.

Video Události
video

Události: Jak budou slevy na jízdné fungovat

„Bohužel nám na to vláda nedala moc času, na druhou stranu, pokud to lidi přitáhne do veřejné dopravy, jedině dobře,“ řekl Radek Chobot, ředitel BusLine, která zajišťuje dopravu zhruba pro polovinu Ústeckého kraje. „Musíme si vyhodnotit, jakým způsobem jsme schopni nařízení naplnit a v jakém časovém intervalu,“ dodal.

Na jihu Čech zatím tamní autobusový dopravce vyčkává. „Teprve to budeme řešit, protože je to čerstvé, čekali jsme, jak to dopadne,“ řekl generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar s tím že se firma rozhodne během dubna.

Pardubický kraj plánoval pro studenty a seniory další slevy při nákupu půlročních jízdenek na regionální linky a trati, které si objednává u soukromých dopravců. Plány ale odložil a vyčká, jak se osvědčí 75procentní slevy nařízené vládou. „Počkáme, jak to bude fungovat. Pokud stát všechno dopravcům zaplatí, tak s tím problém nemám,“ řekl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).

Kraj v minulosti rušil linky a trati, které byly málo obsazené. Jestli se zvýší počty cestujících a bude poptávka po dalších spojích, hejtmanství je u soukromých dopravců znovu objedná, dodal Kortyš.

Video Události
video

Události: Slevy za jízdné mají přilákat mladé i lidi s nižšími příjmy

V jiných krajích mají jasněji. „Chceme uplatňovat slevu na všech linkách, které jezdíme,“ řekl Roman Herden, mluvčí společnosti Arriva, která provozuje autobusovou dopravu v některých krajích. A vesměs stejně se vyjadřují i další  oslovení dopravci.

Třeba společnost Kordis JMK, která je organizátorem integrované dopravy v Jihomoravském kraji, bude během června a prázdnin nastavené slevy a počty cestujících vyhodnocovat. „Pro případ, že by některé spoje byly přetížené a kapacita nestačila poptávce, má Kordis k dispozici po kraji rozmístěných patnáct autobusů, které lze nasadit operativně,“ uvedl ředitel Jiří Horský.

Plošné slevy všude, kde na ně dostane kompenzaci od státu, plánuje dopravce ČSAD autobusy Plzeň. „Klidně na všech linkách. Jde čistě o to, jak se bude kompenzace prokazovat,“ uvedl ředitel společnosti Jaroslav Vejprava. Zatím totiž není jasné, jak stát bude kontrolovat, že dopravci v některých slabě obsazených spojích nevykazují plnou obsazenost.

„Musí se stanovit, jak se budou prokazovat slevy, jak se budou vykazovat, komu, ale to asi nebude tak složité,“ uvedl ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. Případné vyjmutí linek z poskytování slev pro studenty a seniory by podle něj měli rozhodnout objednavatelé dopravy, tedy kraje. „Budeme se na tom teprve domlouvat, i když nečekám, že se nějaké linky budou vylučovat,“ řekl.

Dopravní společnost CDS Náchod zavedení slev přivítala. „Mělo by to přitáhnout lidi do autobusů. Předpokládáme, že komerční spoje do systému slev zahrneme všechny. U dotovaných linek, které si objednává kraj, bude rozhodnutí na kraji,“ řekl ředitel osobní dopravy CDS Náchod Robert Patzelt. Hejtmanství Královéhradeckého kraje záležitost zatím nekomentovalo.

Slevy se přímo pražské MHD nejspíš nedotknou

Organizace Ropid, která plánuje pražskou veřejnou dopravu, očekává, že se změny pravděpodobně dotknou pouze příměstské dopravy, nikoli městských autobusů v Praze. Společnost bude muset nové slevy zkombinovat s těmi stávajícími a zapracovat je do tarifního systému pražské integrované dopravy.

Ropid bude řešit rovněž to, zda se budou cestující prokazovat stávajícími jízdními doklady, nebo novými.

Zlevněné jízdné vyjde stát od příštího roku na 5,83 miliardy korun ročně, letos dostane ministerstvo dopravy z vládní rozpočtové rezervy 3,26 miliardy korun.