Ferdinand „Ferry“ Porsche vybudoval úspěšnou firmu. A jeho syn pro ni z Porsche 911 vytvořil „srdce“

Před dvaceti lety zemřel Ferry Porsche. Z nápadů svého otce a konstruktéra Ferdinanda vybudoval automobilového giganta. Legendární se stal už model 365 z konce čtyřicátých let, za „srdce značky“ ale platí Porsche 911 s rukopisem Ferryho syna Ferdinanda Alexandra.

Ferdinand Anton Ernst Porsche, všeobecně přezdívaný Ferry, se narodil 19. září 1909 ve Vídni do rodiny konstruktéra Ferdinanda Porscheho, rodáka z českých Vratislavic.

Ferry záhy nastoupil do konstrukční kanceláře, kterou v roce 1931 založil jeho otec v německém Stuttgartu. Právě spolupráce otce a syna Porsche dala vzniknout zárodku úspěšné firmy známé svými sportovními vozy. V předvečer druhé světové války vytvořili vůz typu 64, který se stal předzvěstí slavných sportovních vozů.

Porsche, typ 64
Zdroj: wikimedia.commons.org/Porsche-Museum

Za války se osud rodiny Porsche spojí s nacistickým režimem. Konstruktér Porsche starší se věnoval vývoji tanků a obrněné techniky a stál v čele společnosti Volkswagenwerk, která měla sice původně vyrábět takzvaného Brouka, ale přeorientovala se na vojenskou výrobu. V továrně navíc pracovaly tisíce nuceně nasazených lidí z východní Evropy i válečných zajatců a Židů. Za to skončili po válce Ferdinand Porsche i jeho syn krátce ve vězení.

V červnu 1948 sjelo z výrobní linky 50 vozů s hliníkovou karosérií. Dalších šest bylo ve Švýcarsku upraveno na verzi kabriolet. Konstrukce automobilu použila komponenty z Brouka včetně jeho motoru, převodovky a zavěšení. Automobilka postupně nahrazovala VW komponenty vlastními. Poslední vozy 356 byly poháněny již motorem Porsche. Aerodynamický tvar byl navržen Erwinem Komendem, který také navrhl tělo Brouka.
Zdroj: Wikimedia Commons

Jakmile se Ferry z vězení dostal, přesunul raději otcovu firmu z Německa do rakouského Gmündu. Právě tam se v červnu 1948 zrodila značka Porsche, když z dílny otce a syna vyjel vůz typu 356, kterým si Ferry splnil svůj sen o sportovní jízdě.

„V jeho tehdejší vizi se odrážejí všechny hodnoty, které charakterizují značku dodnes,“ řekl o autě 356 letos v lednu předseda představenstva společnosti Porsche AG Oliver Blume. Legendární vůz používal technická řešení Volkswagenu, rodina Porsche ho ale obdařila originální karoserií.

Porsche, typ 365
Zdroj: wikimedia.commons.org/Tony Hisgett

Na typ 365 pak v roce 1963, o patnáct let později, navázal vůz Porsche 911. Ten už navrhl Ferryho syn Ferdinand. Auta se prodalo přes milion kusů. A přestože byl vůz v průběhu desetiletí vylepšován, v zásadě se desítky let nezměnil a dodnes je považován za „srdce značky“.

To už ale byla firma zpět v Německu, kam přesídlila začátkem padesátých let. Ferry Porsche zde znovu navázal vztahy s  Volkswagenem, který začal masově vyrábět jeho model 365. Ferdinand starší, zakladatel rodu, pak pro automobilku doladil slavného Brouka.

Pod vedením Ferryho Porsche se stejnojmenná rodinná firma stala jedním z nejrespektovanějších podniků v oboru. A ačkoliv Ferry Porsche v roce 1990 rezignoval na své vedoucí funkce, coby čestný předseda dozorčí rady si vliv ve firmě udržel až do své smrti v březnu 1998.

Značka Porsche se dnes zaměřuje především na luxusní sportovní vozy. V médiích se propírají i napjaté vztahy v dynastii Porsche-Piëch, kterou tvoří potomci Ferryho a jeho sestry.