Rizikových e-shopů přibývá. Nejčastěji fungují na přebraných adresách, které byly dříve oblíbené

V Česku rychle přibývá rizikových internetových obchodů. Zatímco v letech 2015 a 2016 Česká obchodní inspekce (ČOI) zveřejnila ročně varování před čtyřmi rizikovými e-shopy, loni jich bylo už 131 – a jak ČOI varuje, často vznikají na „opuštěných“ doménách s dobrou historií. Inspekce rovněž uvedla, že v tuzemsku roste zájem o mimosoudní řešení spotřebitelských sporů.

Video Události
video

Události: Spotřebitelské spory

Příkladem rizikového e-shopu jsou například stránky nejfilm.cz nebo krajzlin.cz. Anebo eurorcrally.cz, což je doména, kterou používal spolek modelářů rádiově ovládaných modelů aut, posléze však doménu včas nezaplatil, a tak o ni přišel. Dnes je na webu nabídka bot od anonymního prodejce, nákup zde je však podle ČOI značně rizikový.

V loňském roce zveřejnila inspekce varování před 131 internetovými obchody. Ty mají často neznámé provozovatele. Podle ČOI se ale ani zdaleka nejedná o výčet všech existujících rizikových stránek.

Při loňských kontrolách e-shopů inspektoři zjistili pochybení v 88 procentech případů a provozovatelům obchodů uložili 973 pokut v hodnotě 5,6 milionu korun. Celkem inspektoři provedli 1085 kontrol internetových obchodů.

„Oproti roku 2016 se situace v této kontrolní oblasti téměř nezměnila. I nadále provozovatelé e-shopů neinformují spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, o uplatnění a způsobu reklamace nebo používají klamavé obchodní praktiky,“ uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný. Stížností spotřebitelů loni přišlo inspekci 5937.

Inspekce dosud na internetu varovala před zhruba 250 on-line obchody. Nově vyhledavač Seznam.cz omezuje pozici těchto obchodů ve výsledcích vyhledávání či při hodnocení na webu Zbozi.cz. Antivirový program Eset zase před těmito stránkami varuje své uživatele.

V Česku loni přibylo meziročně 3900 e-shopů, celkem jich tak bylo 40 100, ukazují údaje portálu Heureka.cz. Podle odborníků jejich počet i nadále poroste. V tuzemsku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě.

Podle srovnávače cen Heureka.cz většina e-shopů nabízí zákazníkům služby vysokého standardu. „Proti nespolehlivým e-shopům se špatnou pověstí si sami zákazníci pomáhají jejich recenzováním a sdílením zkušeností s nákupy. Vloni takhle udělili 4,5 milionu recenzí,“ uvedl Jan Kriegel z Heureky.

Spory s obchodníky řeší Češi stále častěji mimosoudně 

A protože nákup na nedůvěryhodném e-shopu může skončit sporem, podle ČOI lidé stále častěji přistupují na řešení mimosoudní dohodou; loni stoupl počet mimosoudních řešení o čtvrtinu. Čeští spotřebitelé touto cestou nejčastěji řešili spory spojené s reklamacemi spotřebního zboží. Další výraznou skupinou byly návrhy spojené s rekreačními a kulturními službami a problémy u smluv o dílo.

Vzrostl také zájem o mimosoudní řešení sporů v oblasti financí, konkrétně pak u služeb neživotního pojištění. Na inspekci se loni obrátilo 3394 spotřebitelů s návrhem na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Dohodou bylo vyřešeno 53,5 procenta případů.

ČOI: Počet návrhů na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu
Zdroj: ČOI
Autor: ČOI

Inspekce 740 návrhů ze zákonných důvodů odmítla, mezi nejčastější důvody patřilo to, že navrhovatel nebyl spotřebitel, návrh byl podán po uplynutí lhůty jednoho roku od uplatnění práva, návrh byl zjevně bezdůvodný či ve sporu již rozhodoval soud. Ve 310 případech vzal spotřebitel návrh zpět. V 1124 případech se strany dohodly, 976 sporů bylo skončeno marným uplynutím lhůty. Ostatní návrhy se dosud řeší.

Rekordní počet spotřebitelů chtěl loni řešit spor s obchodníkem v zahraničí, protože např. nebyl spokojen s nákupem v zahraničním e-shopu. Na Evropské spotřebitelské centrum při ČOI se obrátilo 1633 lidí, kteří hledali pomoc ve sporech s podnikateli z jiných zemí EU a žádali o informace o svých právech na jednotném evropském trhu. Je to o 46 procent meziročně více. Míra úspěšnosti mimosoudního řešení sporů byla v loňském roce téměř 45 procent.

„Jde především o problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci,“ uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. Dalšími oblastmi sporů jsou zájezdy, ubytovací služby a nákup v kamenných prodejnách v zahraničí. Mnohdy jsou to stížnosti, v nichž spotřebitelům jde až o desítky tisíc korun - například o náhrady škody v letecké dopravě nebo u autopůjčoven.