Kofola ovládla výrobce bylinných čajů Leros. Cena je tajná

Nápojářská skupina Kofola kupuje českého výrobce bylinných čajů Leros. Převezme všechny jeho výrobní kapacity i zaměstnance. Obě firmy se dohodly na tom, že cenu, za níž Kofola získá stoprocentní podíl, nebudou zveřejňovat.

„Vybrali jsme si Kofolu, protože jsme česká firma a chtěli jsme v této tradici pokračovat. Trh se mění a my potřebujeme silného partnera, který dokáže tuto značku rozšířit i na další trhy a věříme, že právě Kofola jím je,“ uvedl dosavadní majoritní vlastník společnosti Leros Antonín Kachlík.

Leros nově povede zkušený manažer Martin Mateáš, který pro Kofolu pracoval jedenáct let a teď se do ní po čtyřleté přestávce vrací.

„Kofola a bylinky k sobě neodmyslitelně patří. Leros je výrobce s dlouholetou tradicí, s výborným zázemím, zkušenými zaměstnanci a vysoce kvalitními produkty z léčivých rostlin. Naším cílem je tuto tradiční českou společnost, která byla roky budovaná na pevných zásadách, dále v tomto duchu rozvíjet a zlepšovat její postavení na trhu,“ uvedl Mateáš.

Leros navázal na čtyřicetiletou tradici někdejšího státního podniku Léčivé rostliny - Zbraslav, který vznikl v 50. letech minulého století. Kdysi ještě pod svým původním názvem firma dodávala Kofole byliny pro výrobu stejnojmenného nápoje. Vyrábí vysoce kvalitní bylinné čaje z léčivých rostlin a má klíčové místo na trhu v Česku a na Slovensku.

Závody má Kofola v pěti zemích

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů v Evropě. Má sedm výrobních závodů v Česku, Polsku, na Slovensku, ve Slovinsku a Chorvatsku a zaměstnává více než 2100 lidí, z toho asi sedm set v Česku. K výrobkům firmy patří vedle Kofoly ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Vinea, Chito, Top Topic nebo Citro Cola.

Za první tři čtvrtletí loňského roku společnosti klesly meziročně tržby o 1,3 procenta na 5,35 miliardy korun. Bez započítání polského trhu však rostly o 8,4 procenta. Podle firmy se také vydařila hlavní sezona: ve třetím čtvrtletí jí i přes nejchladnější září za poslední desetiletí vzrostly tržby o 3,2 procenta.

Profil

Dějiny Kofoly

Počátky značky sahají do roku 1960, kdy Zdeněk Blažek z opavské farmaceutické firmy Galena vyvinul sirup Kofo (směs bylin a ovocných šťáv ochucených lékořicí), základ kolové limonády. Nápoj se měl jmenovat Kofocola, ale kvůli možným problémům s ochrannou známkou nakonec dostal název Kofola. Do pádu komunistického režimu patřila Kofola vyráběná v řadě sodovkáren mezi nejoblíbenější nealkoholické nápoje v Československu. Po otevření hranic Kofolu dočasně vytlačily z trhu zahraniční kolové nápoje. V druhé polovině 90. let značku oživila společnost Santa Nápoje rodiny Samarasů. V roce 2003 byla v Krnově sídlící Santa přejmenována na Kofolu a vznikl holding, který o tři roky později přestěhoval své sídlo do Ostravy. Po mohutné investici v Polsku v roce 2008 tam také firma přenesla své sídlo, v roce 2015 se ale skupina Kofola vrátila zpět do Česka, když aktivity mateřské společnosti přesunula do akciové společnosti Kofola ČeskoSlovensko se sídlem v Ostravě. Firma loni v létě dokončila změnu vlastnické struktury, 68 procent nyní patří společnosti AETOS, za níž stojí rodina Samarasů spolu s René Musilou a Tomášem Jendřejkem, kteří jsou v Kofole od jejího počátku.