Reklama je všude. Může na vás promluvit i z rozvibrovaného okna

Berlín – V Německu začali testovat „mluvící“ okna, které slouží jako reklama ve veřejné dopravě. I když se to zdá neuvěřitelné, nová technologie využívá chvění skla, které vnímá lidské ucho jako řeč. Díky speciálním vibracím tak okna chrlí reklamu přímo do lidí, a přitom je nikdo neslyší.

Hned po ránu bývají vlaky nacpané k prasknutí. Lidi tam cestou do práce dospávají brzký budíček. Poté najednou slyší reklamu - ne všichni, ale jen ti, co se opřou o okno. „Mluvící okna fungují tak, že rozvibrují jakoukoliv kost v těle, kterou se člověk skla dotkne. Pomocí vysokofrekvenčních vibrací pak ucho převede do mozku signál stejný jako řeč. Děje se tak ale bez zvuku. Nikdo jiný reklamu neslyší,“ vysvětluje autor a hlavní vedoucí projektu Sebastian Hardieck. 

Už ani v MHD si neodpočinete

Ovšem cestující, kteří si buď takovou reklamu zkusili na vlastní kůži, a nebo o ní jen slyšeli, nápadem zas tak nadšení nejsou. „Podle nás to není nic dobrého. Veřejná doprava má mnoho výhod a jednou z nich má být i cestování v klidu. To je na stejném místě jako příznivá cena a bezpečnost,“ myslí si Matthias Omen z německé Asociace veřejné dopravy.

Mluvící okna (zdroj: ČT24)

Kevin Schako, cestující:

„Je to strašné. Jsme zaplaveni reklamou a každý, kdo pracuje, chce cestou domu odpočívat. Kdo usne, bude jako trest muset poslouchat reklamy.“ 

Tvůrci ale nechtějí mluvící okna vyrábět jenom pro reklamu. Cílem má být i příjemnější cestování. „Díky této technologii může hrát v dopravních prostředcích třeba hudba nebo předpověď počasí. Všechno, co je pevné, vibruje, a tak se dá použít jako nosič zpráv nebo na tisíc jiných způsobů,“ dodává Hardieck. I když je jeho technologie teprve na začátku, některé železniční podniky už o ni projevily zájem.