Tažení proti „šmejdům“: Král předváděček Beckhäuser končí

Praha - Německý podnikatel Jens Beckhäuser se stahuje z oblasti předváděcích akcí v ČR. Jako důvod uvedl negativní kampaň médií. Beckhäuser prodal svůj podíl ve firmách Beck Europe a Beck Reisen. Obě firmy tak nesmějí už dále nést jeho jméno. Společnosti byly často v hledáčku médií i České obchodní inspekce (ČOI) kvůli agresivním obchodním praktikám na předváděcích akcích.

„Na základě negativní kampaně médií v Česku jsem se rozhodl ukončit svou činnost v oblasti předváděcího obchodního prodeje,“ uvedl Beckhäuser.

Společnost Beck International bude podle něj dále činná v oblasti dodávek vody a bude zpracovávat nadále pouze reklamace, poskytnuté garance a ostatní platné smlouvy s klienty. Firma také nebude dále podnikat v oblasti předváděcích akcí. „Považuji za dobrý signál to, že firma Beck přichází o to nejcennější, na čem si zakládala, a to je tradice,“ reagovala na oznámení režisérka dokumentárního filmu Šmejdi Silvie Dymáková.

Podle údajů z obchodního rejstříku se firma Beck Europe přejmenovala na Home Tech a jejími novými vlastníky jsou Josef Bárta a firma San Medical, kterou vlastní německý podnikatel Thomas Schenk. Z Beck Reisen se stala Euro Reisen, Jens Beckhäuser ale odprodal pouze desetiprocentní podíl firmě Beck-financ, kterou sám vlastní.

Beck dostal pokuty přes milion korun

Firmy skupiny Beck dostaly v uplynulých letech od České obchodní inspekce pokuty v řádu milionů korun. Jenom letos jim bylo pravomocně uloženo šest pokut v celkové výši 1,37 milionu korun. ČOI udělila v prvním pololetí provozovatelům předváděcích akcí 84 pokut v celkové výši 11,2 milionu korun. Porušení zákona inspektoři zjistili u 80 procent z 218 kontrolovaných akcí. Podle ČOI agresivní obchodní praktiky a klamání seniorů na předváděcích akcích letos přetrvávají, některé provozovatele těchto akcí neodradily od nezákonného chování ani milionové sankce.

Kdo jsou „šmejdi“?

Rozpoutat diskusi o fenoménu předváděcích akcí spolu se všemi negativními důsledky pomohl dokumentární film režisérky Silvie Dymákové Šmejdi. Dymáková natáčela přímo na akcích, kde organizátoři dávají třeba dárky zdarma. Dokument však současně ukazuje, že při tom účastníky nutí nakupovat předražené zboží. Podobné praktiky používají také podomní prodejci. Film vznikl v koprodukci České televize, která chtěla lidem v Česku přinést znepokojivou podívanou.

„Pokud je firma prodána novému majiteli, ten musí zajistit dodržování povinností, které mu ukládá zákon v rámci odpovědnosti za vady prodané věci atd. Ten, kdo firmu převezme a naváže na její činnost, musí opět podnikat v souladu se zákony platnými v České republice a EU. Pro Českou obchodní inspekci se tedy změnou majitele firem skupiny Beck nic nemění,“ komentoval prodej Beckhäuserových firem ředitel ČOI Vladimír Velčovský. 

Kvůli agresivním praktikám prodejců na předváděcích akcích se připravují i změny zákonů. Pořadatelé těchto akcí budou muset zřejmě České obchodní inspekci hlásit dopředu místo konání, datum, časový harmonogram a jaké zboží na akci budou nabízet. Stejné údaje budou muset být také na letácích, kterými organizátoři zejména seniory na tyto akci lákají. 

Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta až pět milionů korun. Vyplývá to z návrhu novely zákona o ochraně spotřebitele, který 13. srpna schválila vláda. Zákon ale musí projít Poslaneckou sněmovnou, která se v úterý rozpustila. Novelu proti tzv. šmejdům připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu ještě pod vedením bývalého ministra průmyslu Martina Kuby (ODS).