Obchod s uměním zažívá revoluci. Přesouvá se na web

Praha - Internetové obchodní domy hlásí rekordní obraty v prodeji umění a starožitností. Obrazy, sošky nebo mince už tuzemští zájemci zdaleka nekupují jen v kamenných obchodech. Na síti totiž mohou volit mezi desítkami tisíc artefaktů.

Přehlednost, rychlost a hlavně obrovský výběr. Takové jsou důvody zákazníků, kteří nakupují na internetu. Svět umění není výjimkou. S tímto přesvědčením se do podnikání pustil i obchodník s uměním Michael Třeštík. „Když se prolomila ta počáteční nedůvěra a starožitníci zjistili, že se přes nás zboží objednává, zvýšili množství, které k nám dávali,“ podotkl sběratel.

Většina starožitníků mu teď dává za pravdu. Své obchody zavírají a prodávají zboží už jen přes webové stránky. Revoluci hlásí i největší český obchodní dům na internetu. Jen za minulý rok v něm Češi koupili 2,5 milionu sbírkových předmětů. „Za posledních několik let se prodali umělecké předměty v hodnotě téměř pěti miliard korun,“ prohlásila Lenka Hanušová z Aukro.cz.

Osobní komunikaci ale internetový prodej nikdy nenahradí. „Pro nás je ten tradiční způsob, ta komunikace se zákazníkem, možnost vše mu vysvětlit, strašně důležitý,“ konstatovala obchodnice se starožitnostmi Simona Šustková.

Internetovému prodeji přesto věří zákazníci čím dál víc - a stejně tak americký gigant Amazon, který uzavřel smlouvu s těmi nejprestižnějšími galeriemi. V těchto dnech spustil speciální portál s uměním. Do košíku je možné vložit i obrazy za desítky milionů korun.