Maloobchod zapnul v listopadu na vysoké obrátky, měl již předvánoční horečku

Tržby v maloobchodě se v listopadu zvýšily o 7,8 procenta, jejich růst tak oproti říjnu zrychlil o půldruhého procentního bodu. Nejvíce stoupl nákup nepotravinářského zboží (růst prodeje o 10,7 %), dále pohonných hmot (7,5 %) a potravin (3,3 %). Informaci přinesl Český statistický úřad. 

Video Vývoj maloobchodu
video

Vývoj maloobchodu

Vysokou dynamiku měl podobně jako v minulých měsících prodej prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (růst tržeb o 24,0 %).

Ve specializovaných prodejnách nepotravinářského zboží rostly tržby za prodej oděvů a obuvi o 13,7 %, počítačového a komunikačního zařízení o 13,2 %, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 9,4 %, výrobků pro domácnost o 7,9 % a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží o 4,3 %. 

„Vyšší tržby jsou především důsledkem rostoucích příjmů i vysoké spotřebitelské důvěry v tuzemskou ekonomiku.“ 

Monika Junicke

ekonomka Komerční banky

Na tržbách maloobchodníků (bez prodejů aut) v listopadu se podle ekonomky Komerční banky Moniky Junicke projevily vánoční nákupy, které loni byly ještě štědřejší než v uplynulých letech. Tržby podpořil i Black Friday, kdy obchodníci lákali na výrazné slevy. Lidé nakupovali především zbytné zboží, oblečení a elektroniku. 

Podle ekonomky se maloobchodním prodejcům bude dařit i nadále. Růst mezd a pro zaměstnance velice příznivá situace na trhu práce podporují spotřebitelskou důvěru. Ta se následně projevuje v chuti domácností nakupovat a to i nezbytné zboží.

Maloobchodní tržby (bez motoristického segmentu) v listopadu příznivě překvapily, uvedl hlavní ekonom ING Bank pro ČR Jakub Seidler.

Poznamenal, že mírné zklamání přinesly pouze prodeje motorových vozidel, které z meziročního pohledu mírně klesly. Celkově tak prodeje motorových vozidel v minulém roce zrychlily o zhruba tři procenta.

„To je ve srovnání s lety 2014–2016, kdy rostly i dvojcifernými tempy, slabší hodnota naznačující pokračující zpomalování tuzemské poptávky po nových automobilech,“ sdělil Seidler. Zdůraznil však, že celkově se listopadové maloobchodní tržby bez automobilů v závěru minulého roku udržely nad očekávání silné, což je důsledek příznivého vývoje na trhu práce a postupného růstu mezd.

„V porovnání s růstem maloobchodních tržeb v EU (2,6 %) byla dynamika tržeb v ČR v minulém roce více než dvojnásobná a ČR patřila mezi šest zemí v rámci zemí EU s nejrychleji rostoucími tržbami.“

Jakub Seidler

hlavní ekonom ING Bank pro ČR

 Nad očekávání silný růst zdůraznil i hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda. „Bezmála osmiprocentní meziroční růst v očištěném vyjádření je mimořádným výsledkem i v současné době, pro niž je příznačná spotřeba domácností jakožto klíčový tahoun celé české ekonomiky,“ uvedl.

Dodal, že růst maloobchodních tržeb má na svědomí zejména segment nepotravinářského zboží, což signalizuje, že Češi jsou ochotni mohutně utrácet za zboží zbytné povahy. To svědčí o vysoké míře jejich optimismu ohledně vlastní ekonomické situace i o pozitivním výhledu do dalších měsíců.

Hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč poznamenal, že lze předpokládat, že data za prosinec budou v souladu s tvrzením prodejců, že loňské vánoční svátky byly ve znamení rekordních nákupů.

Ekonomiku žene spotřeba domácností

„Spotřeba domácností byla v loňském roce klíčovým tahounem růstu české ekonomiky a stejnou úlohu by měla sehrát i letos,“ doplnil Jáč.

Také Seidler se domnívá, že díky příznivému vývoji na trhu práce a rostoucím mzdám bude spotřeba domácností patřit nadále mezi hlavní tahouny růstu domácí ekonomiky i v letošním roce.