Když je stříbrná neděle zlatá. Tržby v obchodech byly o víkendu nejvyšší v roce

Tržby o třetí adventní neděli byly o desítky procent vyšší (zdroj: ČT24)

Tržby obchodů o třetím adventním víkendu vzrostly meziročně i proti předchozí sobotě a neděli až o desítky procent a obecně byly nejvyšší v tomto roce. Loni obchodníci zaznamenali ještě jednu „vlnu“ zvýšení tržeb – během zlaté neděle. Ta však letos připadá až na Štědrý den.

Ekonomice se daří a lidé mají chuť utrácet, vánoční nadílka by proto měla být bohatá „Pozorujeme navýšení návštěvnosti a obratu až o 30 procent. Na letošní Vánoce je nejoblíbenějším dárkem kosmetika, následovaná módou, hračkami, elektronikou a šperky,“ uvedl ředitel obchodního centra Forum Nová Karolina Martin Kubík.

O posledním víkendu lidé nakupovali také více potraviny. „Opět jsme zaznamenali výrazný nárůst počtu zákazníků. Mezi nejprodávanější položky sice stále ještě patří kosmetické balíčky nebo oblečení, skladba nákupních košíků ale ukazuje, že už to není tolik o nákupu dárků jako spíše o potravinách na sváteční stůl. Vedle alkoholu se prodává ovoce, zelenina a mléčné výrobky,“ řekl mluvčí řetězce Tesco Václav Koukolíček.

V obchodech s elektronikou Euronics byly podle mluvčí Lenky Mastešové prodejní výsledky srovnatelné s předchozím víkendem, ale meziročně narostly téměř o 60 procent.

V Datartu byly o stříbrné neděli prodejním hitem herní konzole, velký zájem byl také o kapslové kávovary a mobilní telefony. Mezi vánoční hity se letos poprvé dostaly robotické vysavače a drony. „O tomto víkendu dochází ke zlomu, zákazníci se hromadně přesouvají z e-shopů do prodejen,“ doplnila mluvčí Iva Pavlousková.

Do kin navíc v minulém týdnu vstoupil nový díl Star Wars s podtitulem Poslední z Jediů, což zmnohonásobilo prodej veškerých věcí s touto tématikou, od herních konzolí, holicích strojků, DVD až po hrnky a trika.

Vánoční útraty se projeví i v ekonomickém výkonu

Domácí spotřeba je důležitá i pro výkon české ekonomiky. Podle ekonomů by letos měla tvořit polovinu celkového hospodářského růstu, který centrální banka odhaduje na čtyři a půl procenta.

„Tím, že spotřebitelé nakupují, tak pomáhají celkově ekonomice a vytváří se takové malé perpetum mobile. Spotřebitelé nakupují od domácích výrobců, tím je podporují a ti zase mají peníze na to je zaplatit, zvýšit mzdy, zvýšit zaměstnanost a tím podporují domácí spotřebu,“ přiblížil ekonom Komerční banky Viktor Zeisel.

V posledních dnech před Vánocemi se část obchodníků ještě pokusí přesvědčit zákazníky, aby u nich nakoupili, takzvanými vánočními výprodeji. „Je určitá skupina obyvatel, která je velmi citlivá na cenu. Především u značkového zboží, které je dražší, se dá očekávat, že si na to mohou počkat,“ zmínila prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

Čtvrtá adventní neděle letos připadá až na Štědrý den, kdy musí větší obchody v poledne zavřít. Předvánoční období je tak kratší než v jiných letech. Obchodníci proto očekávají největší nápor zákazníků tento pátek a v sobotu.

Vydáno pod