Kdo povládne na Ukrajině?

ČT24

ČT24
pátek 31. října 2014 Štěpánka

Babiš koupil Mafru. Do obsahu novin zasahovat nebude, říká jeho mluvčí

Velikost textu:
aktualizováno 26. 6. 2013 21:37

Praha - Skupina Agrofert miliardáře Andreje Babiše koupila společnost Mafra, která vydává Mladou frontu DNES, Lidové noviny a provozuje i server iDNES.cz či hudební televize Óčko. Transakci ještě musí schválit antimonopolní úřad (ÚOHS). "Skupinu MAFRA považuji za velmi silného hráče na českém mediálním trhu, především v oblasti seriózní žurnalistiky," sdělil v tiskové zprávě Babiš. Ten poslal ČT v SMS stručné vyjádření, že se k celé věci nemůže vyjádřit, protože letí za prezidentem Milošem Zemanem do Berlína. Hned se objevily kritické spekulace, že by Babiš, který se rovněž angažuje v politice, mohl využívat deníky v rámci předvolebního boje. Mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka ale tvrdí, že miliardář Mafru rozhodně nekoupil za účelem zasahovat do obsahu novin.

Andrej Babiš
Andrej Babiš

"Tak jsem to koupil a učím se pořádně česky. Všem se omlouvám za den zpoždění. Doufám, že z toho budou mít všichni takovou radost jako já," napsal Babiš tajemně na Twitter. Uzavření dohody s dosavadním vlastníkem mediálního domu, německou společností Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft (RBVG), oznámila společnost v tiskové zprávě. Obě strany se zároveň dohodly o transakci nezveřejňovat další podrobnosti. Transakce ještě podléhá schválení příslušných úřadů na ochranu hospodářské soutěže.

"Akvizice bude mít pro naši mediální divizi řadu synergií a umožní nám hledat další nákladové úspory například při fungování našeho týdeníku 5plus2," konstatoval Babiš. Dosavadní aktivity obou skupin nejsou v konkurenčním postavení, a proto je akvizice mediální skupiny MAFRA podle něj velmi důležitým krokem ve strategii vybudovat významnou mediální skupinu na trzích České republiky a Slovenska. Miliardář nedávno uvedl, že chce mít do tří let největší vydavatelství v zemi.

Ondřej Aust, šéfredaktor webu Médiář.cz:

"Mafra je na jednu stranu nalomena propady inzerce a prodeje tištěných titulů a kupuje ji významný miliardář. Dlouhodobě to pro ni může být pozitivní. Na druhou stranu se ukazuje, že minimálně v té emocionální rovině byly ty noviny pod německým vedením brány jako nezávislejší. Jestli se skutečně ukáže změna v obsahu kvůli zájmům v jiných oborech, se bude ale muset pozorovat až později po posouzení ze strany ÚOHS. Záleží ale i na redakci, aby nezavdávala příčinu ke spekulacím."

"Budeme mít v době mezi dvěma a dvanácti měsíci pravděpodobně nějaké volby, takže určitě to nesmírně zasáhne do toho politického, mediálního prostředí," míní mediální analytik Miloš Čermák.

"Je tam ambice mít něco velkého. Je to zásadní krok do médií a samozřejmě to musí fungovat obchodně, jinak by do toho nešel," komentoval transakci šéf Asociace reklamních agentur Pavel Brabec. Vydavatelství podle něj v nejbližší době určitě čeká audit, otázkou také zůstává, jak nový vlastník využije potenciál stávajícího managementu či vlastních lidí.

Babišův mluvčí tvrdí, že miliardář deníky ovlivňovat nebude

"Rozhodně to musím odmítnout, pan Babiš již některá média vlastní, a když se zeptáte kteréhokoliv z šéfredaktorů, zda je nějakým způsobem ovlivňuje, tak uslyší odpověď, že vůbec ne. Kolikrát jim říkal: 'Pište si, co chcete,'" konstatoval Hanzelka s tím, že Babiš "nepřichází dělat revoluci a vše by mělo běžet jako doposud". Zaměstnanci se prý o místa bát nemusejí. "Není naším záměrem dělat změny, které by vedly k propuštění lidí. V tomto směru bychom chtěli všechny zaměstnance uklidnit," sdělil Hanzelka.

V mediální oblasti už vlastní vydavatelství AGF Media, které vydává týdeník 5 + 2 dny. Aust prý nedávno četl výtisk, kde byl s Babišem rozhovor, přičemž z něj nebylo zcela zřejmé, že je miliardář majitelem týdeníku. "Mám pocit, že se tam rozebíraly i politické plány. Ty otázky nebyly totálně kritické. I tento nešťastný přístup, který může být jen opomenutím, může vyvolat pochynosti," podotkl Aust.

  • Podnikatel Andrej Babiš
    Podnikatel Andrej Babiš autor: ČT24, zdroj: ČT24
  • Ilustrační foto
    Ilustrační foto zdroj: ISIFA

Předseda představenstva RBVG Karl Hans Arnold:

"Jsem přesvědčen, že skupinu MAFRA čeká na českém mediálním trhu úspěšná budoucnost. Společnost prodáváme ze strategických důvodů, abychom mohli investovat do různých nových aktivit. Přeji novému majiteli a také všem kolegům hodně úspěchů a vše nejlepší."

Údaje o mediální skupině MAFRA

  • Vlajkovou lodí je nejčtenější seriózní deník Mladá fronta DNES, který má 824 tisíc čtenářů, píše se na webu mediální skupiny Mafra. Druhým deníkem ve skupině jsou Lidové noviny, vycházející již od roku 1893 a mají zhruba 184 tisíc čtenářů. Nejmladším titulem je od roku 2008 v rámci skupiny bezplatný deník Metro, vydávaný ve všední dny v Praze a dalších 50 městech v nákladu 350 tisíc exemplářů.
  • Internetová média pak zastupuje zpravodajský portál iDNES.cz, který měsíčně navštíví v průměru 4 miliony čtenářů, a s milionem čtenářů server lidovky.cz. iDNES již sedmkrát vyhrál anketu Křišťálová lupa v kategorii média.   
  • K hudebním médiím skupiny patří jednak dvě pražská rádia. Expresradio je moderní hudební rádio orientované na specifika metropolitního regionu se širokým záběrem žánrů. Rádio Classic FM je naproti tomu jedinou hudební stanicí na českém trhu nabízejícím klasickou hudbu, jazz a swing. 
  • Dalším zástupcem hudební divize je televizní stanice Óčko. První česká tematická televize se zaměřením na hudbu a moderní lifestyle vysílá nepřetržitě už od roku 2002. Měsíčně Óčko sleduje více než 2,6 milionu lidí, uvádí se na stránkách společnosti. 
  • Novým přírůstkem do portfolia mediální skupiny MAFRA je virtuální operátor MOBIL.CZ, který začal nabízet své služby v květnu letošního roku.

Majoritním vlastníkem je od roku 1994 německý holding Rheinisch-Bergische Druckerei und Verlagsgesellschaft mbH. Toto vydavatelství bylo založeno roku 1946 a jeho hlavním produktem je deník Rheinische Post.

Předseda představenstva Mafry Johannes Werle v prohlášení oznámil, že prodej společnosti umožní mateřské skupině po nedávném převzetí Saarbrücker Zeitungsgruppe plně se soustředit na ostatní trhy. "I když naši akcionáři vidí na českém mediálním trhu i do budoucna velký potenciál, rozhodli se ze strategických důvodů k tomuto prodeji," dodal Werle.

  • Výsledky společnosti Mafra
    Výsledky společnosti Mafra zdroj: ČT24
  • Mafra
    Mafra zdroj: ČT24

Vydavatelství Ringier Babišovi nevyšlo. Sám tvrdí, že jej nechtěl

Podnikatel podle serveru E15.cz projevil zájem také o vydavatele Blesku. Švýcarsko-německý koncern ale jednání ukončil. "Koncern Ringier Axel Springer Media AG byl osloven podnikatelem Andrejem Babišem, který projevil o firmu v České republice zájem," uvedla mluvčí vydavatelství Kateřina Kuchařová. "Ringier Axel Springer AG však vyjednávání ukončil a žádná další jednání nepokračují," dodala.

"Novináři mají velkou moc, skoro jako Twitter. Kachnu jsem koupit nechtěl. Stačilo, aby se novinář z E15 zeptal a ostatní neopisovali," napsal k tomu Babiš na Twitter. Ringier Axel Springer CZ vydává například nejčtenější český deník Blesk, deník Sport nebo týdeníky Reflex a Svět motorů.

Babišovy aktivity

Babiš je majitel skupiny Agrofert, která je jedničkou českého zemědělsko-potravinářského sektoru a dvojkou chemického. Agrofert má zhruba 250 dceřiných společností, v nichž pracuje asi 28 tisíc zaměstnanců. Nekonsolidované tržby skupiny loni činily 202 miliardy korun.

Babiš ale má i politické ambice. Stojí v čele hnutí ANO, které se chystá na parlamentní volby. Silná mediální základna by tak pro něj byla výhodou.

V dubnu Babiš koupil od společnosti Economia, kterou vlastní další miliardář Zdeněk Bakala, vydavatelství Ecopress, jež na Slovensku vydává Hospodárske noviny a další odborné tituly.

V minulosti se Babiš zajímal také třeba o TV Pětka nebo skupinu Centrum Holdings, která provozuje portál Centrum.cz nebo zpravodajský server Aktuálně.cz.

  • Vizitka společnosti Agrofert
    Vizitka společnosti Agrofert zdroj: ČT24
  • Agrofert
    Agrofert zdroj: ČT24

Přehled hlavních vydavatelů celostátních deníků v České republice (řazeno abecedně): 
     
Borgis, a. s.
   
Vydává deník Právo (náklad 103 208 kusů) a dále ve spolupráci s portálem Seznam.cz provozuje zpravodajský server Novinky.cz a Super.cz. Většinovým majitelem společnosti je šéfredaktor deníku Právo a předseda představenstva Borgisu Zdeněk Porybný. Společnost loni vykázala ztrátu 9,974 milionu korun. 
     
Economia, a. s.
   
Největší vydavatel ekonomického a odborného tisku v ČR. Vydává deník Hospodářské noviny (náklad 38 658 kusů), týdeníky Ekonom a Respekt, měsíčník Bel Mondo a 18 odborných titulů. Letos v dubnu koupila internetovou společnost Centrum Holdings. Krátce předtím naopak prodala Babišově skupině Agrofert Holding vydavatelství Ecopress, jež na Slovensku vydává Hospodárske noviny a další odborné tituly. Jediným akcionářem Economie je společnost BXR Media Limited, kterou vlastní podnikatel Zdeněk Bakala. Podle posledních dostupných údajů vykázalo vydavatelství v roce 2011 ztrátu zhruba 20 milionů korun při obratu téměř tři čtvrtě miliardy.      

Mafra, a. s.
   
Mediální skupina Mafra vydává deníky Mladá fronta DNES (náklad 208 150 kusů), Lidové noviny (40 037 kusů) a bezplatný deník Metro. Provozuje rovněž řadu dalších médií jako zpravodajský server iDNES.cz či hudební televizi Óčko. Ve spolupráci se společností T-Mobile rovněž provozuje virtuálního mobilního operátora Mobil.cz. Dosavadním vlastníkem vydavatelství Mafra je společnost Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft GmbH, od které ji nyní kupuje Andrej Babiš. V roce 2011 měla Mafra tržby 2,69 miliardy korun a čistý zisk 88,6 milionu korun.

Mladá fronta a. s. 

Vydává časopisy pro děti (Sluníčko, Mateřídouška), lifestylové magazíny (např. Lidé a země, For Men, Maminka, Dieta) i odborné tituly (Strategie, Obchod & Finance, Právo & Byznys atd.). Od roku 2007 vydává ekonomický deník Mladá fronta E15 (náklad 46 796) a loni převzala ekonomický týdeník Euro. Letos prostřednictvím dceřiné firmy MF TV přebrala vysílání TV Metropol. Za vydavatelstvím stojí podnikatel František Savov. Hospodaření společnosti se podle informací databáze Prodata pohybuje v posledních letech ve ztrátě v řádu několika desítek milionů korun ročně při obratu kolem 1,5 miliardy korun. 
     
Ringier Axel Springer CZ a. s.
   
Je největším vydavatelem denního tisku na českém trhu a druhým největším vydavatelem časopisů. Vydává deníky Blesk (náklad 265 831 kusů), Sport (41 490 kusů) a Aha! (68 098 kusů) a časopisy Reflex, ABC, GEO, Blesk pro ženy, Svět motorů, Auto TIP, AutoProfi a další. Společnost výrazně působí i na internetu a loni se se značkou BLESKmobil stala prvním GSM virtuálním operátorem v Česku. Je součástí švýcarsko-německé vydavatelské skupiny Ringier Axel Springer Media AG. V roce 2011 firma vykázala zisk před zdaněním 443 milionů Kč při obratu téměř 2,3 miliardy korun. 

Vltava-Labe-Press, a. s.
   
Vydává 94 regionálních titulů, z toho 71 regionálních deníků a 23 týdeníků. Do skupiny Vltava-Labe-Press rovněž patří polygrafická firma Novotisk, společnost Astrosat, která vydává časopisy TV Magazín, Glanc, Gurmet či Magazín Šíp, a od loňského října také firma Česká distribuční. Vydavatelství patří německému koncernu Verlagsgruppe Passau. Loni vykázala Vltava-Labe-Press, včetně dceřiných společností zaměřených na časopisy, polygrafii či distribuci, zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) 120 milionů korun. Celkový obrat firem představoval 1,7 miliardy korun.

  • Údaje o nákladu se týkají denního průměrného prodaného nákladu v letošním dubnu.
  • Zdroj: ABC ČR
Zdroj: Agrofert, ČT24, ČTK, MAFRA

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.