Kopřivnická Tatra vytahuje nový trumf – zemědělský „tatraktor“

Kopřivnice - Kopřivnická automobilka Tatra hodlá letos vyrobit celkem 880 vozů. Přichází také s novinkou, která nese pracovní název „tatraktor“. Šestikolový zemědělský vůz je upraven na pohyb po poli. Postaven je přitom na nejmodernějším tatrováckém modulu - Tatře Phoenix. Tatra je schopna auto individuálně upravit podle potřeb zákazníka.

„Je to v podstatě náhrada za velké traktory, které tahají přívěsy,“ řekl místopředseda představenstva společnosti Tatra Trucks, které nyní automobilka patří, Radek Strouhal. Vůz má tři nápravy, přičemž při rychlosti do 40 kilometrů v hodině má řiditelnou přední i zadní nápravu. „Na silnici se Tatra tváří jako normální auto. Přijede na pole, zpomalí, přepne na řízení obou náprav a začne se to chovat jako traktor,“ konstatoval Strouhal.

Tatra se nejvíce uplatní v nejtěžších terénech. Nejužitečnější je podle Strouhala na silnicích v zimě, kdy se ve sněhu dostane i ze situace, kterou jiná vozidla nezvládnou. 

Tatra Phoenix
Zdroj: ČT24/http://www.tatra.cz/

Radek Strouhal, místopředseda představenstva společnosti Tatra Trucks:

„Tatra je opravdu unikátní, že si umí poradit s terénem, se kterým si jiná vozidla neporadí. Cílíme primárně na stavebnictví, cílíme na důlní sektor, cílíme na veškeré těžby jak nerostů, tak i plynu a podobně. Cílíme samozřejmě i na hasiče, kteří jsou našimi velice váženými a důležitými zákazníky, protože hasičská vozidla Tatra mají dlouhou tradici.“

Phoenix nabízí v kabině komfort, který ocení hlavně řidiči, kteří za volantem pracují celý den. Podle Strouhala ale o uplatnění nepřichází ani klasická Tatra 815. Hodí se více pro jízdu extrémním terénem, která netrvá dlouho a dvojí pérování by při ní naopak mohlo být na obtíž. Využití tak najde například u hasičů.   

Tatra Phoenix
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK
  • Tatra je tradičním výrobcem nákladních vozů. Od roku 2006 ji kontrolovali čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní Američanem Ronaldem Adamsem.
  • Kvůli dluhům ale letos automobilka skončila v dražbě. Její hodnota byla stanovena na 1,765 miliardy korun, přičemž její závazky činily zhruba 1,5 miliardy korun.
  • Od dubna automobilku vlastní z 65 procent Jaroslav Strnad a ze 35 procent společnost Promet Tools Reného Matery.

Společnost Tatra Trucks už připravuje smlouvu s první bankou, která jí schválila financování. Začínají jí vycházet vstříc také úvěrové pojišťovny. Automobilka má zakázkami pokrytou výrobu zatím do září a drží se plánu vyrobit letos 880 vozů. 

„Teď hledáme druhou banku, tak abychom doplnili bankovní portfolio a byli v nějakém finančním komfortu. Chceme dvě samostatné banky, aby se s nimi dalo bavit i o nějakých expanzivních plánech a podobně. Na jednu banku je Tatra příliš velká,“ sdělil Strouhal. Syndikovaný úvěr, který Tatra v minulosti měla, podle něj nyní není pro automobilku příliš vhodný.

Milníky v historii Tatry

  • První nákladní automobil byl v kopřivnické továrně Ignáce Šustaly vyroben v roce 1898. Jeho nosnost byla 2,5 tuny a vzadu měl uloženy dva motory Benz.
  • Kopřivnické nákladní vozy TL 4 používala již c. k. rakousko-uherská armáda.
  • Za rozvojem výroby nákladních automobilů stály především armádní zakázky. Vojáci na tatrách oceňovali průchodnost terénem, robustní konstrukci, jednoduchost údržby, životnost a velký výkon i v extrémních podmínkách.
  • K nejúspěšnějším nákladním vozům patří model T 111 (vyráběl se v letech 1942 až 1962) se vzduchem chlazeným naftovým motorem, který se osvědčil i v arktických podmínkách Sibiře.
  • Před rokem 1989 se roční produkce nákladních vozů Tatra pohybovala kolem 15 000 kusů. Odběratelem byly především těžební firmy v Sovětském svazu, armády jeho satelitů a rozvojových zemí.
  • Těžkou ztrátou pro Tatru byl tzv. africký obchod, když si v roce 1992 švýcarská firma Diamoil objednala 5 400 vozů pro Libyi. Jenže první velkou dodávku nezaplatila. Výsledkem bylo zastavení výroby zbytku vozidel, nárůst zásob a finanční ztráty.
  • V červnu 1998 zahájil provoz společný podnik na montáž nákladních vozů Tatra v Indii. Jedná se o vybudování společného závodu ve Vietnamu.
  • Nákladní automobily Tatra se několikrát úspěšně zúčastnily jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží Rallye Paříž-Dakar.

Více na stránkách Tatry.