Říjnové tržby v obchodech byly pro analytiky zklamáním, Vánoce by však měly zlomit všechny rekordy

Maloobchodní tržby stouply v říjnu meziročně o 6,3 procenta, nejvyšší tempo opět vykázal internetový a zásilkový prodej – stoupl o dvacet procent. Vyplynulo to ze zprávy Českého statistického úřadu. 

Video Zprávy v 16: Tržby v maloobchodě v říjnu rostly o 6,3 procenta
video

Zprávy v 16: Tržby v maloobchodě v říjnu rostly o 6,3 procenta

Maloobchodní tržby bez aut tak v říjnu nepatrně zpomalily meziroční růst na 6,3 procenta, v září totiž vzrostly po revizi o 6,4 procenta. Říjnové tržby za pohonné hmoty stouply o 8,9 procenta, za nepotravinářské zboží o 8,5 procenta a za potraviny o 2,1 procenta, uvedli statistici. 

V nepotravinářském sortimentu byl zájem zejména o počítače a komunikační zařízení (růst o 11,5 procenta) a o výrobky pro kulturu, sport a rekreace (o 8,3 procenta).

Češi se navíc chtějí  stále častěji vyhnout přeplněným obchodům, a proto nakupují více on-line. „Každým rokem rostou obraty internetových obchodů. Meziročně očekáváme letos růst asi 17 až 18 procent,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektornickou komerci Jan Vetyška.

Jednorázové zklamání

Ekonom Komerční banky Viktor Zeisel považuje říjnový výsledek sice za zklamání, ale zároveň za pouze jednorázový výpadek, protože podmínky pro spotřebitele zůstávají dobré. Upozornil, že po očištění o počet pracovních dnů byl meziroční růst 3,9 procenta. Hlavní ekonom ING Bank pro ČR Jakub Seidler upozornil, že celkově tak dynamika říjnových tržeb byla pod celoročním průměrem (5,7 procenta).

„Maloobchodní tržby (bez aut) budou i přes říjnové klopýtnutí vykazovat velmi pozitivní dynamiku. Zvyšující se zaměstnanost a rostoucí mzdy výrazně podporují kupní sílu obyvatel,“ zdůraznil Zeisel. Připomněl, že ve třetím čtvrtletí se objem vyplacených mezd a platů zvýšil o silných téměř devět procent, což bude dál podporovat chuť domácností utrácet za zboží, které nutně nepotřebují. Nezabrání tomu ani růst cen, který by za jiných okolností mohl nákupní apetit srážet. 

„To by mělo být vidět o Vánocích, které letos pravděpodobně budou ještě štědřejší než obvykle. Maloobchodní tržby v posledních dvou měsících roku tak vykážou velmi silnou dynamiku. Celkově v letošním roce očekáváme, že si maloobchodníci polepší o 5,5 procenta. Mohou se ale těšit i na příští rok, kdy budou pozitivní trendy pokračovat, a prodeje by měly vzrůst dokonce o 6,4 procenta,“ zůstává Zeisel optimistický. 

Obdobně i hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda zdůrazňuje, že maloobchodním tržbám svědčí svižný, avšak neudržitelný růst mezd. Spotřebitelská důvěra se tak momentálně ocitá na svém historickém maximu (měří se od roku 1998). Letos maloobchodní tržby a potažmo spotřeba domácností nadále představují klíčový zdroj expanze tuzemské ekonomiky.

„Náladu spotřebitelů podporují celoroční bonusy a odměny vyplácené ke konci roku, které by letos měly být vzhledem k prosperitě české ekonomiky rekordní. V bujaré náladě lidé v rostoucí míře utrácejí za zboží, které nutně nepotřebují.“

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom společnosti Cyrrus

Seidler si pak všímá toho, že dynamika prodejů motorových vozidel vyznívá na první pohled příznivě, jelikož její meziroční tempo zrychlilo v říjnu o 8,5 procenta. Opět jde však zejména o vliv dvou pracovních dní navíc, jinak by tržby rostly o necelá dvě procenta.

„Celkově tak dynamika prodejů motorových vozidel v letošním roce slábne. Zatímco v posledních třech letech rostla dvoucifernými tempy, za celý letošní rok zrychlila o zhruba 3 procenta,“ dodal Seidler. Upozornil tak na zpomalující prodeje automobilů, a to nejen v Česku, ale v celé Evropské unii, které by mohly časem dopadnout na dynamiku tuzemského průmyslu.

Také ředitelka společnosti Next Finance Markéta Šichtařová zdůrazňuje, že tento vývoj není pro naši „automobilovou“ ekonomiku nic příjemného. „Navíc je to potvrzením, že růst maloobchodu sice ještě několik měsíců vydrží, ale v létě příštího roku už se bude lámat chleba,“ dodala. 

Za celý letošní rok očekává Šichtařová růst maloobchodních tržeb o 5,1 až 5,3 procenta. V prvním pololetí příštího roku ještě předpokládá růst tržeb přes šest procent, ale ve druhé polovině už výrazné zpomalení růstu.