Výfukový kouř s vůní jehličí. Nová biosložka do paliv má nahradit řepku

V litvínovské chemičce testují biosložky druhé generace. Nové příměsi do paliv mají snížit emise oxidu uhličitého. Zároveň by nová metoda pomohla zemědělské půdě. Místo řepky olejné, která zabírá velké lány, by totiž mohlo sloužit jehličí. Chemicky ho upravují ve Finsku a do Česka se pak vozí jako vosk.

Video Události
video

Události ČT: Nové biosložky pohonných hmot

„Do roku 2020 budeme jezdit pravděpodobně na paliva získaná z jehličí a v roce 2030 nejspíš přijdou na řadu řasy,“ tvrdí Jiří Hájek, ředitel úseku vývoje a inovací ve výzkumném ústavu UNICRE v Litvínově, kde teď nové možnosti příměsí testují.

Vedle jehličí by mohly být biosložkami druhé generace v pohonných hmotách také třeba sláma nebo dřevní štěpka.

Použitý rostlinný olej může mít další využití

Náhradou může být i použitý rostlinný olej, který už litvínovská chemička Unipetrolu testuje v provozu. „Celkový obsah výsledné motorové nafty v oleji je zhruba 80 procent,“ uvedl Hájek. Výsledné palivo využívají některé firemní vozy, přiblížil specialista výroby v Unipetrolu Jaroslav Grau.

V biosložkách teď dominuje řepka olejná, tvoří téměř polovinu všech biosložek pro naftu v Evropě. Používá se ale třeba i palmový olej.

Masovému využití nových surovin zatím brání hlavně cena. Čeští vědci společně s Finy, Němci a Italy hledají cesty, jak ji snížit. Výzkum platí Evropská unie, která chce mít konkrétní výsledky do tří let. V té době totiž začnou platit přísnější emisní normy.