Konec výpravčích v Čechách se blíží

Praha - Z důležitých železničních nádraží v Čechách zmizí do šesti let výpravčí. Správce kolejí je chce nahradit technikou a provoz bude řídit přímo z Prahy. Do vybudování speciálního centra hodlá investovat 14 miliard korun. České televizi to potvrdil generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář. Podobné zařízení už funguje v Přerově, odkud se řídí důležité tratě na Moravě.

Modernizace čeká prakticky všechny důležité tratě. V Praze na Balabence by pak měla do dvou let vyrůst budova s 20 sály celkem za půl miliardy korun. Další miliardy pak bude stát úprava tratí pro dálkové řízení. Většinu z toho by ale měly pokrýt dotace z Bruselu. „Bavíme se o investici zhruba 14 miliard korun,“ přiblížil Kolář. 

Tento plán však bude de facto znamenat konec výpravčích v Čechách. „Dalo by se to takto nazvat. Jde o to, že z výpravčích se vlastně stanou nově dispečeři,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. 

O práci přijdou stovky lidí

Jenže dispečerů bude potřeba mnohem méně než výpravčích. Ostatní si budou muset najít jinou práci. „Určitě jsou to stovky lidí. Přesné číslo se v tuto chvíli říct nedá,“ říká předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Ještě na konci loňského roku pracovalo na dráze zhruba 4 400 výpravčích. 

Podobné centrum dálkového řízení už dva roky funguje v Přerově, kde hlídá nejdůležitější tratě na celé Moravě. Dispečeři tam řídí 300 kilometrů kolejí a pohyb vlaků sledují na monitorech zabezpečovacího zařízení a na kamerách. Se strojvedoucími pak komunikují přes vysílačku. 

Marek Michalík, vedoucí oddělení dálkového řízení, SŽDC

„Na trati Přerov - Břeclav bylo 105 výpravčích, dnes provoz na této trati řídí 28 dispečerů.“ 

Ještě za první republiky byla přitom profese výpravčího jednou z nejváženějších. Tehdy ještě nosili černou uniformu. Teprve po druhé světové válce se převlékli do modré, která jim zůstala dodnes, včetně červené čepice. Ovšem za pár let je cestující potkají jen na vedlejších tratích.