Za vjezd do lázeňské zóny si někteří řidiči připlatí

Za vjezd do lázeňské zóny si řidiči v Karlových Varech od nového roku výrazně připlatí. Jednodenní povolenka zdraží z 20 na 50 korun, roční o tři a půl tisíce. Umožňuje to novela zákona o místních poplatcích, která zvýšila denní maximální limit. Další západočeská lázeňská města prozatím ceny nezvedají.

Nejcennější zóna města Karlovy Vary se nachází kolem Vřídla a kolonády. Dlouhodobé povolení k vjezdu do lázeňského území má v tomto městě přes dva a půl tisíce řidičů. Přesný počet aut, která denně do zóny vjíždí, ale nikdo nezná.

Pokud chce řidič projet za dopravní značku označující omezený vjezd, potřebuje k tomu buď jednodenní, nebo dlouhodobou, třeba roční povolenku. Jednodenní kupon nyní vyjde na 20 korun a každý den za něj zaplatí zhruba 350 lidí. Roční kupon v současnosti stojí tři a půl tisíce korun.

Od 1. ledna však zdraží o sto procent, stejně jako měsíční a čtvrtletní poplatek. Denní sazba pak vzroste z 20 na 50 korun. Podle primátora Petra Kulhánka se ceny nezvyšovaly od roku 1991, kdy zákon stanovil maximální denní limit 20 korun. Ten se teď se zvýšil na 200 korun.

„Pro nás je to jediná možná regulace, my dlouhodobě bojujeme s dopravním zatížením lázeňského území,“ vysvětluje primátor Karlových Varů Petr Kulhánek (KOA).

Františkovy ani Mariánské lázně se zatím zdražovat nechystají

Zdarma povolení i nadále dostanou rezidenti a podnikatelé, kteří mají v zóně sídlo. Zaplatit tedy musí turisté nebo další řidiči, kteří tam vjíždějí pravidelně. Týká se to například taxikářů.

„Na Starou Louku nemůžu, Vřídelní nemůžu projet, na Tržiště se nedostanu, do Lázeňské ulice, nikam. Za co chtějí takové peníze?“ diví se karlovarský taxikář Milan Vičan. On i jeho kolegové se proto spojili s hoteliéry a chystají petici, kterou požadují zachovat současné ceny.

Ke zdražení poplatků se zatím nechystají ve Františkových ani Mariánských Lázních. Tam zůstává denní sazba 20 korun. „Do budoucna naopak plánujeme toto například úplně zrušit pro vjezd elektromobilů a bezemisních vozidel,“ říká starosta Mariánských Lázní Petr Třešňák (Piráti). Ochranné zóny v obou městech jsou navíc mnohem menší než ta v Karlových Varech.