Co k Vánocům pro děti? Prodejci už znají letošní hity, dlouhodobě táhne Krtek či postavy z filmů

Oblíbené hračky jako Krteček nebo Igráček lákají děti tak, jako kdysi jejich rodiče. Zájem roste ale i o chytré interaktivní hračky a děti jsou stále více ovlivněny filmy s oblíbenými postavami a sociálními sítěmi. Na nich často radí děti dětem, které nové hračky stojí za vyzkoušení. Výsledkem pak je, že za hračky v Česku rodiče utratí více než šest miliard korun ročně. 

Z postavičky původně stvořené k propagaci výrobního procesu se Krtek stal mezinárodním fenoménem. A jednou z cenných českých značek. Dnes se objevuje kromě televizních obrazovek i v obchodech s hračkami a dalším zbožím pro děti. A dobře prodává zboží nejen v Česku.

Plyšové hračky vyrábějí v brněnské firmě už víc než 110 let. Šijí se tady hlavně postavičky, které děti znají z českých pohádek. A mezi nimi nechybí právě krtek, který zde vzniká už 33 let a ročně se jich tady vyrobí desetitisíce kusů. Hračky odsud se pak prodávají v 30 zemích světa.

Krtek je tak k mání třeba jako polštář, opěrka hlavy nebo jako mluvící hračka, celkem je ve firmě 160 variant této oblíbené plyšové postavičky. Nejvíc jde ale na odbyt ta klasická, dvaceticentimetrová postavička, ať už s čepicí, nebo bez ní.

„Nejprodávanější postavou u nás je krtek, což je vlastně evergreen. Turisté po něm sáhnou jako po první hračce, když sem přijdou,“ potvrzuje majitel hračkářství Hamleys Pavel Čmelík.

 

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek

Film a sociální sítě často určují, co děti chtějí

Popularita hraček je však často a čím dál tím více svázaná s filmovým průmyslem. Výrobci hraček tak pečlivě sledují programy kin. Podle Čmelíka tak dodavatelé přesně vědí, kdy jaký film vyjde nebo jaké jeho pokračování se chystá. „A výroba produktů s ním souvisejicích začíná rok předem,“ říká.

K nejoblíbenějším postavičkám tak patří třeba Simpsonovi, Mimoni, Spongebod, Nemo, Harry Potter, Angry Birds, Kung Fu Panda, panenky inspirované Ledovým královstvím a Krteček.

„To, že figurka je vidět v televizi, je vidět na internetu, je vidět někde, nesmírným způsobem pomáhá. Ještě silnější ale je, pokud už tu figurku znají rodiče nebo jiné generace, které ji tlačí o to víc. Můžeme se s tím setkat u úplně jiných hrdinů, kteří se po nějakých zhruba dvaceti letech vrací znovu a znovu,“ potvrzuje ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha.

A to je případ třeba Igráčka, plastového panáčka, který zažil svůj boom v 70. letech. Před několika lety ho opět začala vyrábět firma Efko-karton v Novém Veselí na Žďársku. A slaví úspěchy. Firma legendární plastovou hračku vytvořenou před více než 40 lety zmodernizovala a v roce 2010 ji vrátila na trh. „O naše hračky je stále větší zájem a právě i o tu výrobu zakázkovou nebo limitovanou,“ říká majitel firmy Efko v Novém Veselí Miroslav Kotík.

„V rámci přípravy her dbáme na to, aby naše hry členy rodiny sbližovaly. Tedy aby bavily i dospělé, a ti při společném hraní s radostí trávili čas se svými dětmi,“ uvedl Kotík. 

V Novém Veselí se hračky snaží více přiblížit realitě i jejich využití v životě, na rozdíl od řady hrdinů pocházejících z nereálného světa, které inspirují zase jiné výrobce hraček. 

Přes šest miliard ročně se utratí v Česku za hračky

Češi loni utratili za hračky 6,35 miliardy korun. Je to o sto milionů korun více než o rok dřív, jak vyplynulo z údajů Sdružení po hračku a hru. Letos to má podle odhadů společnosti Wormelen group, která provozuje například prodejny Bambule, Sparkys a HM Studio, být ještě o několik set milionů více než loni. Jen útraty za nákup hraček v předvánočním období by měly dosáhnout více než tří miliard korun. Hitem letošního roku jsou pak podle sdružení interaktivní hračky.

„Očekávaný nárůst je daný nejen příznivou ekonomickou situací, ale i tím, že se do dětského zájmu dostávají sofistikované interaktivní hračky často propojené s elektronickým zařízením a rodiče na tuto skutečnost budou reagovat. Takové hračky jsou samozřejmě finančně nákladnější,“ uvedla marketingová ředitelka Wormelen group Jana Krčková.

V hledáčku rodičů podle ní budou ale i jednoduché hračky známé právě z minulosti, které všestranně rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti. Jde třeba i o různé kostky, stavebnice nebo dřevěné hračky.

Stále se také podle místopředsedy Sdružení pro hračku a hru Jiřího Šťastného mění struktura prodejní sítě ve prospěch velkých řetězců umístěných v nákupních centrech. 

Podle průzkumů sdružení jsou navíc děti ve věku od šesti do 15 let stále více ovlivněné internetem. Tři čtvrtiny z nich jsou denně on-line, 58 procent má smartphone s připojením na internet, kde sledují videa na YouTube, hrají počítačové hry, komunikují na sociálních sítích, sledují seriály a poslouchají hudbu. To podle Šťastného ovlivňuje právě i prodej hraček.

Češi kupují stále více chytré hračky on-line

Češi tak stále více nakupují hračky on-line. „Právě dražší interaktivní hračky vybírají zákazníci častěji na internetu než v kamenné prodejně. Důvěra lidí v tento způsob obchodu stoupá a každoročně proto roste i roční podíl tržeb z on-line nákupů. V současnosti je to pět procent, ale čekáme nárůst na sedm procent,“ dodala Krčková.

Jedním z prodejních hitů letošního roku je fidget spinner, kterého se v Česku prodalo přes milion kusů. Zájem je například i o modely, jež ve tmě svítí nebo které mají zabudované malé reproduktory.

Ilustrační foto
Zdroj: ISIFA/EPA
Autor: LISE ASERUD

Podle údajů srovnávače cen Heureka.cz je však dlouhodobě nejoblíbenější hračkou stavebnice Lego. V segmentu dětského zboží tvoří šest procent prodejů. „Lego skvěle reaguje na aktuální témata. Oblíbené tak jsou různé speciální edice,“ uvedla obsahová manažerka portálu Alexandra Čermáková. Příkladem je jedna z posledních edic, Lego Star Wars.

„Již několik let také stále sledujeme tendence upouštět od hraček elektronických a používat hračky dřevěné - různé stavebnice, skládačky nebo hlavolamy,“ dodala.

A do toho, co je žádané a mizí rychle z pultů obchodů, mluví stále více i samy děti. Například na YouTube lze nalézt videa, kde dětští recenzenti prostřednictvím videa rozbalují novinky ze světa hraček, hrají si s nimi, hodnotí je a radí, jak si je užít.

V Česku je 270 domácích výrobců hraček. Největšími vývozci jsou ABAfactory, Abrex, BD Tova Brno, Moravská ústředna DUV Brno či Detoa Albrechtice. Mezi velké prodejce hraček patří Hamleys, Bambule, Dráčik, Sparkys, Pompo či HM Studio. Wormelen group má zhruba 30procentní podíl na trhu.