Pražská MHD: Kupony mohou zdražit až o čtvrtinu

Praha – Až o čtvrtinu dražší předplatné kupony na městskou hromadnou dopravu (MHD) a méně slev. Takové plány má prý Pražský dopravní podnik (DPP), který zároveň hodlá omezit investice a rušit spoje, aby zabránil dalšímu zadlužování podniku. Cena papírových jízdenek by se měnit neměla. Vyplývá to z neveřejného materiálu, který má k dispozici ČTK. Rada města Prahy už materiál vzala na vědomí. Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) ale bude město nejdříve hledat jiné cesty, než je zdražování jízdného.

Dopravní podnik tíží nevýhodné smlouvy

„Zdražení je možné až poté, co budeme vědět, že nejsme schopni uspořit na provozu firmy,“ řekl primátor. „Kompetence změny jízdného přísluší výlučně představitelům města, nikoli dopravnímu podniku,“ řekl k tomu ředitel podniku Milan Křístek. Informace o možném zdražování ale komentovat nechtěl. „V tuto chvíli je velmi předčasné hovořit o jakémkoli plánu na zdražování jízdného,“ uvedl.

Dopravní podnik tvrdí, že od města dlouhodobě dostává málo peněz na služby, které od něj Praha žádá. Zároveň jej prý finančně tíží nevypověditelné smlouvy z minulosti, jako je dlouhodobý kontrakt na nákup tramvají za 19,2 miliardy korun.Situace je natolik vážná, že „může vést i k platební neschopnosti, což může mít za následek úpadek společnosti“, píše se ve zprávě.

Loni vypracoval advokát Václav Láska pro pražský magistrát analýzu řady problematických smluv podniku. Prověrka podle Lásky ukázala velkou nevýhodnost kontraktů se škodou v řádu stamilionů korun. Jde třeba o nákup tramvají a autobusů, prodej jízdenek ve vestibulech metra, sms jízdenky a kontrakt na obrazovky v metru. Některé ze smluv už podnik vypověděl, u jiných se pokouší vyjednat změnu podmínek.

Loňské náklady podniku přesáhly 14 miliard korun, na jízdném ale vydělal 3,86 miliardy korun. Cestující totiž platí za předplatné již pátým rokem stejnou částku. Zdražení kuponů o 24 až 30 procent by přitom vyneslo půl miliardy korun ročně. Pokud by se tak stalo od července letošního roku, podnik by navíc získal 130 milionů. Změnou systému slev by navíc ušetřil 1,4 miliardy korun ročně. Materiál zároveň uvádí, že by zdražovaní mělo být pozvolné, nikoli „skokové“.

PODÍVEJTE SE na webové stránky DPP, kolik stojí jízdné po Praze dnes.

Dopravní podnik hl. města Prahy
Zdroj: ČT24

Bohuslav Svoboda, primátor Prahy:

„Pro mě osobně spočívá řešení finanční situace podniku nejprve v hledání finančních úspor, představení střednědobé strategie rozvoje a řízení podniku a až následně lze uvažovat o přenesení zátěže na daňového poplatníka skrze zdražení jízdného.“

Z materiálu rovněž vyplývá, že omezením investic by mohl dopravní podnik do roku 2023 ušetřit 59 miliard korun. Optimalizací dopravní obslužnosti, tedy rušením spojů, by firmě zůstalo 250 milionů ročně a změnou odpisů majetku 1,8 miliardy korun ročně. Převedení některých služeb na Ropid, který v Praze zajišťuje organizaci dopravy, by znamenalo roční úsporu 50 milionů korun.

Peněženka
Zdroj: Henryk T. Kaiser/Isifa/Rex Features

Dopravní podnik chce zatočit s černými pasažéry

Cestou z finančních potíží může být také zavedení turniketů, které omezí počet černých pasažérů v metru. To podle odhadů přinese do kasy podniku každý rok 400 milionů.

Materiál ohledně změn hodlá nyní vedení firmy dál rozpracovat. Záležet pak bude na rozhodnutí města. Koalice TOP 09 a ODS má ale už řadu týdnů potíže a v zásadních otázkách stále nemůže najít shodu.

Pražský dopravní podnik (DPP) včera vypsal nadlimitní zakázku na dodávku jízdenek za 205,7 milionu korun. S vítězem tendru podepíše rámcovou smlouvu na 48 měsíců.

  • Jízdenky podniku dříve dodávala firma Neograph, smlouvu ale provázela podezření, že část peněz za jízdenky putuje na Britské Panenské ostrovy.
  • Ze zadávací dokumentace k tendru vyplývá, že dodavatel zajistí papírové jízdní doklady, papírové průkazky, doklady o zaplacení přirážky, pokutové bloky a kazety do označovačů.
  • Dopravní podnik hlavního města Prahy je největší městskou firmou.
  • Má přes 10 tisíc zaměstnanců a ročně přepraví asi miliardu cestujících.
  • Loni se podle předběžné účetní uzávěrky propadl do ztráty 396 milionů korun.
  • O rok dříve podnik vykázal zisk 990 milionů korun.