Modernizaci železniční trati v Praze zatrhl antimonopolní úřad. Výběr firem byl neprůhledný

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) porušila zákon o veřejných zakázkách, vyplývá z webu ÚOHS. Jeho rozhodnutí je pravomocné. Správa železnic s rozhodnutím nesouhlasí, nabídky ale znovu posoudit musí.

Vizualizace stanice Zahradní Město
Zdroj: SUDOP Praha

Tendr napadla společnost Eurovia jako lídr sdružení, ve kterém byla společně s firmami Strabag Rail a GJW Praha. V hodnocení skončila jako druhá v pořadí za sdružením firem Metrostav, Swietelsky Rail a SMP CZ.

Z rozhodnutí antimonopolního úřadu vyplývá, že SŽDC postupovala netransparentně při posouzení kvalifikace sdružení firem vedených Metrostavem. „Postup zadavatele mohl podstatným způsobem ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl v rozhodnutí ÚOHS.

„SŽDC s tímto závěrem nesouhlasí a za postupem komise si stojí. Přesto bude rozhodnutí úřadu respektovat a provede opětovné posouzení nabídek, včetně kvalifikace uchazečů,“ uvedl mluvčí státní organizace Pavel Tesař. Antimonopolní úřad nezrušil celou zakázku, ale jen konkrétní úkony spojené s posouzením technické kvalifikace původně vybraného sdružení a také to, co po nich následovalo, tedy i výběr vítěze. SŽDC musí navíc zaplatit náklady řízení 30 tisíc korun.

Tendr už byl vypsán podruhé

SŽDC vypsala tendr loni na podzim podruhé. Výběrová komise loni v červnu za vítěze doporučila firmu Chládek a Tintěra s cenou 3,4 miliardy korun. SŽDC ale následně soutěž zrušila s poukazem na nejasnosti ve vlastních kvalifikačních požadavcích. Vítězná firma se pak obrátila na antimonopolní úřad, aby zakázal vypsání nové soutěže. Nakonec ale společnost vzala své podání zpět a SŽDC vyhlásila nový tendr.

Obsahem zakázky je modernizace traťového úseku Praha-Hostivař – Praha hlavní nádraží. Cílem je mimo jiné odstranit úseky, které už nestačí intenzitě dopravy. V rámci prací měla být zrušena zastávka Praha-Strašnice a zřízeny dvě nové: Zahradní Město a Eden. Modernizace šestikilometrového úseku měla také zrychlit cestování po čtvrtém koridoru do Českých Budějovic.