Automobilky prožívají opojení z elektromobilů a sází na jejich blízký vzestup

Autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem ukazuje dva základní trendy: vozy SUV a elektromobilitu, řekl v pořadu Devadesátka ČT24 šéfredaktor Auto Eco Jan Říha. Autosalon bývá v dnešní době vysloveně ekologickou záležitostí a tato přehlídka to podle něho potvrzuje. Automobilky se předhánějí ve výrocích, kdy budou mít elektrifikovaná auta a jaký podíl to bude představovat v jejich produkci.

Video 90’ ČT24 - Auta současnosti a budoucnosti
video

Devadesátka ČT24: Auta současnosti a budoucnosti

Říha připomněl, že automobilky pracují s pětiletým předstihem a jsou si dobře vědomy tlaku na omezování naftových motorů. 

Za mezník bere to, že Škoda Auto ukázala koncept svého prvního elektromobilu Vision E, u něhož se už navíc mluví o tom, že je to funkční automobil s autonomním řízením úrovně 3 – zvládne řídit samo, byť pod dohledem řidiče. 

„Už je tady ta automobilová budoucnost, o které jsme si mysleli, že přijde za 10, 15 či 20 let, ale bude to mnohem dříve.“

Jan Říha

šéfredaktor Auto Eco
Říha se také domnívá, že dojde k velmi rychlému vývoji – podobně jako tomu bylo u mobilů – baterií pro automobilový průmysl. Přes různé varianty, které se u alternativních pohonů zkoušejí, považuje elektromobilitu za jasně danou cestu, po níž se půjde. 

K trvajícímu zájmu o sportovní užitkové vozy (SUV) řekl, že mnohé už nemají tak vysokou spotřebu, nejsou už tak vysoké a pracuje se na jejich odlehčení a na aerodynamice, aby se snížila spotřeba. Hlavní premiéry představované ve Frankfurtu byly právě SUV.

Video Události
video

Události: Trendy na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem

Odborník na automobilový průmysl z firmy KPMG Jan Linhart zmínil, že elektromobily jsou v dnešní době spíše pro fanoušky, kteří jsou připraveni si připlatit za to, že mají ekologický vůz, který je trendy, tedy má společenskou prestiž. 

S tím, jak budou tyto vozy zasahovat širší zákaznické spektrum, musí se jejich ceny snížit. „Čím blíže k cenám klasických aut ceny elektromobilů budou, tím větší je šance, že zasáhnou masové spotřebitele,“ řekl Linhart. Tomu podle něho vychází vstříc podmínky na trhu, kdy cena baterií postupem času klesá a začnou vznikat úspory z rozsahu. Navíc některé státy se snaží alternativní pohony dotovat.

Říha to přirovnal k vývoji cen hybridních vozů, které jsou už jen o málo dražší než konvenční vozy se spalovacími motory. „Něco podobného nastane s elektromobily. Modelů výrazně přibývá, problém je zatím v ceně,“ podotkl. 

Antonín Mikulec z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel připomněl, že loni se prodalo ve světě 90 milionů osobních aut, přičemž elektrická netvořila ani jedno procento. Zmínil, že u spalovacích motorů se podařilo dosáhnout velkých úspěchů ve snižování emisí a mají vysokou efektivitu. 

Předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec se pak domnívá, že vývoj baterií se nezastaví a půjde nad jeden tisíc kilometrů dojezdu. Se zvýšením dobíjení v domácnostech bude podle něho klesat také role infrastruktury (dobíjecí stanice), která nebude obsluhovat všechny automobily, jako to nyní dělají čerpací stanice. Zmínil i výhody elektromobilů při snižování prachových částic, což ocení města typu Ostravy.