Vzestup optimismu německých spotřebitelů táhnou jistota práce a rostoucí mzdy

Spotřebitelská nálada v Německu vzrostla nad očekávání a již pátý měsíc za sebou. Je stále na nejvyšší úrovni od října 2001. Vyplývá to z průzkumu, jehož výsledky v úterý zveřejnila výzkumná společnost GfK. K optimismu spotřebitelů přispívají vysoká zaměstnanost, jistota práce, rostoucí mzdy a nízké úroky.

Nákupní centrum LP12 v Berlíně
Zdroj: Reuters Autor: Fabrizio Bensch

Index spotřebitelské důvěry GfK na září, vycházející z průzkumu mezi dvěma tisíci Němců, stoupl na 10,9 bodu a překonal očekávání analytiků v anketě agentury Reuters. Ti odhadovali jen 10,8 bodu, tedy hodnotu z minulého měsíce, která byla nejvyšší za téměř 16 let.

Stav největší evropské ekonomiky je podle komentářů skvělou zprávou pro kancléřku Angelu Merkelovou, která se 24. září bude ucházet o čtvrtý mandát.

„Velmi pozitivní situace na trhu práce v Německu je a zůstává nejdůležitějším faktorem dobré spotřebitelské nálady.“ 

Rolf Bürkl

analytik GfK
 Němci se tak nebojí více riskovat a uskutečňují i větší nákupy, případně nemají strach vzít si úvěr, dodal analytik.

Průzkum rovněž ukázal, že zatímco se zvýšila ochota spotřebitelů nakupovat, jejich očekávání ohledně budoucího vývoje ekonomiky jako celku jsou trochu pesimističtější.

Bürkl to přisuzuje obavám některých lidí, že by kvůli skandálu s emisními limity mohl zpomalit německý vývoz. Automobilový průmysl zůstává pro zemi životně důležitý.