Mobilní trh zamrzl, doplácejí na to zákazníci, zjistil telekomunikační úřad. Chystá regulace

Telekomunikační úřad se chystá zavést regulaci trhu s mobilními daty (zdroj: ČT24)

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) se chystá zavést regulaci mobilního trhu. Podle něj na něm není efektivní hospodářská soutěž, zejména u rezidentních zákazníků. ČTÚ to oznámil v tiskové zprávě.

Na základě testu tří kritérií nalezl úřad bariéry vstupu na trh a zjistil, že na maloobchodním i velkoobchodním trhu není efektivní hospodářská soutěž zejména v segmentu nefiremních zákazníků. Dále zjistil, že právo hospodářské soutěže není dostatečné pro odstranění nalezených problémů.

Překážky se mají týkat virtuálních operátorů. „Problém je v tom, jakým způsobem si hlavní velcí operátoři definovali podmínky pro virtuální operátory. Kromě nějakých cenových podmínek jim stanovují také různé další, aby vůbec v jejich síti mohli fungovat. Podmínky jsou hodně drakonické. Neumožňují virtuálním operátorům moc konkurenční podnikání,“ uvedl šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek.

Asociace provozovatelů mobilních sítí podle výkonného ředitele Jiřího Grunda zase již delší dobu upozorňuje ČTÚ na pokřivení trhu vlivem takzvaných „šedých operátorů“. Ti od mobilních operátorů získávají výhodnější firemní tarif a ten pak přeprodávají koncovým zákazníkům. „Vítáme, že se regulátor ve své zprávě začíná tímto fenoménem vážně zabývat. Zároveň věříme, že se nejedná pouze o laciné gesto na základě trvajícího politického tlaku na náš sektor,“ podotkl.

Výsledky testování, které zahrnovalo i mobilní datové služby, telekomunikační úřad předložil k veřejné konzultaci. Poté by měla následovat analýza trhu a na jejím základě úřad rozhodne, zda přistoupí k cenové či necenové regulaci trhu.

„Bavíme se o velkoobchodním trhu. Na koncové ceny pro koncové zákazníky tato regulace nemá přímý vliv. Teprve tehdy, kdyby ani případná nápravná opatření na velkoobchodním trhu nevedla ke zlepšení situace, bychom podle zákona mohli uvažovat o regulaci na maloobchodním trhu, ale to se bavím o časovém horizontu nikoli měsíců, ale let,“ přiblížil mluvčí ČTÚ Martin Drtina. 

„Hrozba, že by ČTÚ mohl začít trh regulovat a stanovovat operátorům podmínky, je může přinutit, že se sami zamyslí a sami trh nějak změní,“ míní Slížek.

Podobná situace podle něj byla v roce 2012. „ČTÚ byl v podobné fázi jako teď, respektive trochu dál. Měl za sebou test tří kritérií, měl už zveřejnit svoji analýzu trhu a očekávalo se, že řekne, že trh není konkurenční, a že zveřejní nějaká opatření. Zřejmě shodou okolností, když si dovolím být trochu ironický, na konci roku 2012 vstoupili na trh první virtuální operátoři. V roce 2013 jsme se dočkali neomezených tarifů, které se týkají volání, ne dat. Najednou se na trhu začaly dít poměrně nevídané věci,“ popsal Slížek.

Ceny mobilních dat tématem pro politiky

Vysoké ceny mobilních dat v minulých měsících kritizovali někteří politici včetně premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD). Ten se také minulý měsíc setkal s předsedou ČTÚ Jaromírem Novákem. Sobotka po setkání řekl, že během několika měsíců čeká výsledky tlaku na snížení cen mobilních dat pro spotřebitele.

Podle experta na telekomunikace Jana Matury ze serveru Mobil.cz je analýza trhu nezbytná a úřad ji měl udělat už dávno. „Trh není férový, rozdíly mezi cenami pro firmy a především úřady na jedné straně a ceníkovými cenami pro běžné uživatele je nepřiměřeně velký. A díky dosavadní pasivitě úřadů je výsledkem současná patová situace, která dost možná bude regulaci vyžadovat,“ řekl ČTK.

Na českém trhu působí tři mobilní operátoři, T-Mobile, O2 a Vodafone, a kolem 180 virtuálních operátorů. Dohromady obsluhují více než 14 milionů zákazníků.

Za posledních šest let klesla podle ČTÚ průměrná cena za mobilní volání o 66 procent na 1,02 koruny za minutu a průměrná cena za odeslanou SMS o 33 procent na 0,57 koruny za zprávu. Cena přeneseného jednoho MB dat v mobilní síti za posledních pět let klesla o 75 procent na 0,11 koruny.

Průměrné ceny se přitom podle úřadu výrazně neliší od zbytku Evropy. Za poklesem stojí zavedení neomezených tarifů a vstup virtuálních operátorů na trh. Stále ale přetrvává velký rozdíl mezi vyššími cenami pro domácnosti a nižšími cenami pro firmy, který dosahuje až 50 procent.

Vydáno pod