Česko se stále nemůže dostat ke zbylým zásobám své nafty uskladněné v Německu

Část českých nouzových rezerv stále zůstává zablokována v Německu. Nenaplňuje se představa, že by se Česko mohlo během prázdnin dostat ke zbylým přibližně deseti procentům nafty, kdysi uskladněné v Německu. Například v srpnu nepřijel kvůli technickým problémům a sporům s novým vlastníkem skladu do republiky ani jeden vlak. Čeští vyjednávači nyní chtějí domluvit, aby zbytek nafty dorazil během podzimu. 

Video Události
video

Události: Česká nafta v Německu

Bohužel v srpnu zatím nemáme žádný vlak naložený, potvrdil předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Podle něj se transport zbylé nafty zadrhl z řady důvodů, jeden z nich je i technický. 

Kromě problémů s čerpadly jsou důvodem také spory o to, kdo ponese náklady na odkalení zbylé nafty. Novým majitelem skladu s českou naftou je společnost Krailling Oils Development (KOD). Její advokátka Kateřina Radostová potvrdila, že firma není připravena nést tyto náklady. 

Už nyní Česko na operaci podle ministerstva financí prodělalo asi 200 milionů korun. Němečtí celníci navíc odhadují, že asi šest milionů litrů nafty v hodnotě 80 milionů korun zmizelo.

Nejasno je také kolem toho, kolik nafty ve skladu ještě zbylo. Radostová naznačila, že „tam ta hmota možná ani nikdy nedojela, nebo byla nějakým způsobem zobchodována jinak“. 

Pavel Švagr

Pavel Švagr

předseda Správy státních hmotných rezerv ČR

„Poslední vlak ukáže kolik skutečně nafty České republice v nouzových zásobách chybí.“

Pavel Švagr

předseda Správy státních hmotných rezerv ČR

Policie se proto zatím nemůže při vyšetřování hnout z místa a dosud ani nikoho neobvinila. V současné době se proto nevyjadřuje k aktuálnímu stavu.  

Zástupci zkrachovalé firmy Viktoriagruppe s médii nekomunikují. V minulosti zpochybňovali měření, která údajné zmizení nafty odhalila. „Těch měření tam probíhalo několik. A ani jedno se nesešlo,“ uvedl zástupce společnosti Viktoriagruppe Lubomír Novotný.

Zatím poslední vlak s naftou z německého Krailingu tedy přijel do Česka v polovině července. Tím skončil pravidelný odvoz české nafty ze skladu zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v Německu. Vlaky převezly zpět do Česka 90 procent uskladněné suroviny.

Jak to bude s dalšími, už nepravidelnými vlaky, se stále vyjednává.