Škoda Auto v červenci zvýšila své dodávky. Jednání o spolupráci s indickou firmou ale padla

Automobilka Škoda Auto zvýšila v červenci meziročně své dodávky zákazníkům o čtyři procenta na 87 tisíc vozů, v přepočtu na vozy jde meziročně o 3300 vozidel více. Automobilka vedle toho oznámila, že ukončila jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy se shodly, že nemohou realizovat technické ani ekonomické synergie ve společně požadovaném rozsahu.

Octavia zůstává navzdory poklesu nejprodávanějším modelem značky. V červenci jich automobilka dodala 29 600, což je meziročně o 8,1 procenta méně. Druhým nejprodávanějším je Rapid, kterých firma dodala 14 700, o 8,3 procenta méně než v loňském červenci. Velký propad prodejů zaznamenal model Citigo, v červenci jich bylo dodáno dva tisíce kusů, což znamená meziroční pokles o 40,4 procenta.

Naopak model Superb zaznamenal nárůst prodejů o 18,2 procenta, firma v červenci dodala 11 200 kusů. Nového SUV Kodiaq dodala firma v červenci 10 tisíc exemplářů, od února bylo dodáno již 37 100 kodiaqů.

„Značce Škoda se opět podařilo překonat dobré prodejní výsledky dosažené během loňského července. Trvající úspěch je důkazem atraktivity naší modelové palety,“ řekl člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za prodej a marketing Werner Eichhorn.

V západní Evropě rostla Škoda v červenci o šest procent na 34 700 vozů dodaných zákazníkům. Na nejsilnějším evropském trhu v Německu dodala značka 11 tisíc vozů, meziročně o 5,6 procenta více. Pozitivně se vyvíjely prodeje také ve Velké Británii, kde firma zaznamenala meziroční nárůst o 16,9 procenta, v Itálii o 13,6 procenta, v Rakousku o 18,8 procenta, v Řecku o 32 procent a v Portugalsku o 32,4 procenta.

Ve střední Evropě dodala automobilka v červenci zákazníkům 14 700 vozů a pohybuje se tak o šest procent nad úrovní srovnatelného období minulého roku. Pokles byl ale zaznamenán na domácím českém trhu, meziročně klesly prodeje o 2,5 procenta. V červenci automobilka v České republice dodala 6900 vozů, o 200 méně než loni. Růst dodávek byl naopak zaznamenán v Polsku, a to o 24,7 procenta a v Maďarsku o 4,6 procenta. Na Slovensku dosáhla značka meziročního nárůstu o šest procent. 

Ve východní Evropě bez Ruska se zvýšily prodeje Škody o 3,1 procenta na 3200 vozů. Mimořádně silného růstu automobilka dosáhla na Ukrajině, kam dodala meziročně o 65 procent automobilů více. V Rusku narostly prodeje o 13,6 procenta na 5300 vozů.

V Číně, největším trhu značky Škoda, dodala automobilka zákazníkům v červenci 22 tisíc vozů, což je o tři procenta více než ve stejném měsíci minulého roku.

Malý levný vůz pro indický trh zatím nebude

Škoda také vyrábí v Indii přizpůsobený model Rapid a modely Yeti, Octavia a Superb, od letošního března ale jednala o možnostech spolupráce s tamní společností Tata Motors. Škoda při tom zastupovala celý koncern Volkswagen. Výsledkem měl bý společný malý levný vůz o velikosti fabie, označovaný jako A0 Entry, který by se uplatnil na indickém trhu a v dalších rychle rostoucích teritoriích.

Tata Motors
Zdroj: Reuters
Autor: Vivek Prakash

„Společnost Škoda Auto ověřovala a vyhodnocovala v posledních týdnech a měsících možnou strategickou spolupráci se společností Tata Motors. Obě společnosti přitom dospěly k závěru, že v současné době se ani technické, ani ekonomické synergie nedají realizovat ve společně požadovaném rozsahu. Z tohoto důvodu nebudou prozatím dále usilovat o zamýšlenou strategickou alianci,“ uvedla Škoda v prohlášení. Firmy však nevyloučily možnost budoucí spolupráce.

Škoda Auto je součástí německého koncernu Volkswagen. Provozuje tři výrobní závody v Česku a zaměstnává v nich zhruba 30 tisíc lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. V roce 2016 dodala Škoda Auto zákazníkům celosvětově 1 127 700 aut, třetí rok po sobě to bylo přes milion vozů.