Německé automobilky stíhá rána za ranou. A tak si chtějí dojednat podporu vlády

Další a další rány německému automobilovému průmyslu. Evropská komise vyšetřuje pětici firem kvůli údajnému kartelu. Nejméně 20 let si údajně pomáhaly při snižování nákladů. Žalobu chystají i někteří američtí zákazníci. Problém přiznala také německá vláda, zatím se ale soustředí na jednání o snižování emisí u aut. Nový díl skandálu s podvodným softwarem pak bude muset navíc řešit koncern Volkswagen. Jeho automobilka Porsche, která se zatím držela stranou rozsáhlé emisní aféry, musí stáhnout na 22 tisíc naftových vozů Cayenne, protože v nich byl zjištěn nezákonný systém pro regulaci emisí.

Video Události
video

Události: Potíže německých automobilek

Na první pohled rivalové v boji o silnice, podle německého Spiegelu ale ve skutečnosti dlouholetí spojenci. Pětice německých automobilek údajně už od 90. let dojednávala na tajných schůzkách, jak ušetřit při nákupu dílů nebo jak co nejlevněji splnit předpisy ohledně emisí.

Bez těchto setkání by například nádrže na směs, která částečně likviduje škodliviny z dieselových motorů, mohly být větší. I kvůli tomu se teď pod kapotu Volkswagenu, Daimleru, BMW, Audi a Porsche dívá Evropská komise. A obavy nemají jen automobilky, ale i vláda v Berlíně.

„Automobilky jsou pilířem německé ekonomiky a zaměstnávají přes 800 tisíc lidí. Na trhu získaly výjimečné postavení, za vyšší kvalitu účtují mnohem vyšší cenu. A skandál ohledně možného kartelu by to mohl ohrozit.“

Alexander Dobrindt

německý ministr dopravy

Německá ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová zase hovoří o tom, že se automobilový průmysl a politici musí snažit obnovit dobrou pověst německých automobilek.

Nejlépe by mohl z hrozícího průšvihu vyjít Daimler. Právě on prý všechno nahlásil, aby se tak vyhnul pokutě v řádu miliard. Zároveň tím ale podle mnichovských novinářů přišel o partnerství s BMW, která zuří a spekulace o kartelu nekomentuje. Volkswagen k tomu naopak uvedl, že spolupráce v odvětví je běžná.

Německá automobilka Porsche musí v Evropě svolat do servisů asi 22 tisíc naftových vozů Cayenne. V automobilech byl totiž zjištěn nezákonný systém pro regulaci emisí, oznámil ve čtvrtek ministr dopravy Alexander Dobrindt. Nařízení se týká vozů Cayenne s třílitrovým motorem TDI.

Porsche je stejně jako mladoboleslavská Škoda Auto součástí německého koncernu Volkswagen, který byl zasažen rozsáhlým skandálem kolem manipulace s testy emisí naftových vozů. Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.

Divize Porsche donedávna hrála ve skandálu kolem emisí pouze vedlejší roli. Stuttgartská prokuratura ale tento měsíc oznámila, že v souvislosti s aférou vyšetřuje zaměstnance Porsche kvůli možnému podvodu a klamavé reklamě.

Aféra Dieselgate zatím Volkswagenu u veřejnosti tolik neuškodila. Koncern ve čtvrtek oznámil, že se jeho provozní zisk oproti začátku roku zdvojnásobil.

Příští týden se německá vláda sejde s vedoucími představiteli domácích automobilek. Na setkání se mají řešit kroky ke snížení emisí naftových vozů. Schůzky by se měli zúčastnit i zástupci těch spolkových zemí, které jsou významnými centry automobilového průmyslu nebo pociťují obzvlášť velké dopady emisí naftových aut.

A automobilky již předem začaly hlásit, jaké kroky ke snížení emisí se chystají podniknout. Výrobce luxusních vozů Audi hodlá svolat k úpravě softwaru, který reguluje emise, až 850 tisíc vozů. Automobilka Daimler chce dělat úpravy u více než tří milionů dieselových aut Mercedes-Benz, které jezdí po evropských silnicích. A Volkswagen ve čtvrtek oznámil, že hodlá vládě nabídnout, že provede úpravu čtyř milionů naftových aut, jež by snížila jejich emise.