Transport české nafty se zadrhl. Německá firma blokuje palivo za 100 milionů

Poslední fáze vydání české nafty se zkomplikovala. Německá strana blokuje transport zbylého paliva za 100 milionů korun. Zástupci Správy státních hmotných rezerv a německá firma se zatím na řešení nedohodli.

Video Události
video

Události: Co bude s českou naftou v Německu?

V německém Kraillingu se kvůli české naftě za sto milionů korun, kterou blokuje německá strana, uskutečnilo ve čtvrtek mimořádné jednání. S českou delegací přijel i šéf státních hmotných rezerv Pavel Švagr. Přepravu zbytku nafty ale zatím nevyřešili.

Jako oficiální důvod přerušeného převozu jsou uváděny technické komplikace. „Podle dalších informací se ale vyskytly problémy mezi českou stranou a německou firmou, která vlastní rafinerii. Německá firma vyčítá české straně, že podle prvních dohod měl být ukončen odvoz nafty už do března, což nebylo dodrženo,“ uvedl redaktor ČT Jiří Hynek.

Dalším problémem je podle něj i to, kdo bude platit náklady na odkalení zbytku nafty. „Německá strana to nechce platit,“ dodal. Za tento týden tak nevyjel ani jeden vlak. „Dokud se spor nevyřeší, je pravděpodobné, že další vlaky odsud nevyjedou,“ podotknul Hynek.

Navíc je problém, že nafta už je v Kraillingu pět let, stárne, a pokud se termín bude posouvat, je možné, že se zbytek nafty znehodnotí.

Pravidelný odvoz skončil v červenci

V první polovině července skončil pravidelný odvoz české nafty ze skladu zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v Německu. Vlaky převezly zpět do Česka 90 procent uskladněné suroviny.

Švagr tehdy upřesnil, že další vlaky budou jezdit jenom nepravidelně s tím, že v nádržích v bavorském Kraillingu jsou jen zbytky, které bude složité vyčerpat.

Už v minulosti se přišlo na to, že část zásob zmizela. Měření německých celníků v roce 2014 ukázalo, že ve skladu v Kraillingu schází 6,3 milionu litrů paliva proti evidenčnímu stavu. Kvůli této chybějící naftě podal předseda SSHR v roce 2014 trestní oznámení na neznámého pachatele. Případ stále šetří policie.