Pět miliard, které nikdo nechce. Taková je cena nevyzvednutého zboží z e-shopů

Zákazníci, kteří nakupují v e-shopech si podle odhadů ročně nevyzvednou zboží v hodnotě až pěti miliard korun. Firmám tak vznikají milionové ztráty za dopravu, poštovné a balné. Podle obchodníků často lidé najdou třeba levnější zboží jinde, odjedou na dovolenou nebo si koupi prostě rozmyslí.

Video Události
video

Události: Nevyzvednuté zásilky

Internetové stránky společnosti CZC.cz denně navštíví na 100 tisíc zákazníků. Loňské tržby přesáhly tří miliardovou hranici. Jenže až pro 16 procent objednaného zboží si zákazníci nepřijdou.

Pokud si pro zboží zákazníci nepřijdou, společnost zaplatí jen drobné výdaje na přípravu zboží. V případě, že si ale věc nechají poslat, firma tratí už i na dopravě. „Zboží se musí vrátit na sklad, proběhne příjmem… V případě domácího doručení máme náklady někde kolem milionu korun ročně,“ odhadla generální ředitelka CZC.cz Jitka Dvořáková.

Například u Alzy se podle její mluvčí Patricie Šedivé pohybuje nevyzvednuté zboží v řádech jednotek procent.

Na poštu a zpět

Mluvčí České pošty Matyáš Vitík uvedl, že tento státní podnik přepravuje zhruba 4 z 10 balíků, které si lidé objednají přes e-shopy. Loni ale 330 tisíc balíků k adresátovi nedorazilo. Pošta je vrátila buď jako nevyzvednuté, nebo jako poškozené.

Obchod přitom může zákazníky za nevyzvednutí pokutovat. „Smlouva mezi zákazníkem a obchodníkem je oboustranná. To znamená, že i zákazník musí splnit to, k čemu se zavázal a v tom je i vyzvednutí zboží,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. Většina on-line obchodů to ale nedělá. Právní řešení sporů by se jim totiž dlouhodobě nevyplatilo a mohly by naopak víc zákazníků ztratit.

Zároveň však platí, že pokud bylo zboží nakoupeno po internetu nebo telefonu, má zákazník právo na jeho vrácení do 14 dnů od nákupu. Sdružení obrany spotřebitelů také uvádí, že pokud si spotřebitel koupi rozmyslí hned po učinění objednávky, může se na prodejce obrátit okamžitě a nečekat na chvíli, kdy zboží převezme. „Přece jen je i v zájmu prodejce, aby v tomto případě vyhověl, jinak by zboží odesílal zcela zbytečně,“ uvádí sdružení.