Čína začíná být pro firmy drahá, vracejí se domů

Peking/Londýn - Čína už není pro firmy tak finančně výhodná jako dřív. Zdražuje práce i náklady na přepravu. Právě na levnou pracovní sílu přitom země lákala známé i neznámé značky z celého světa. Podobný trend je ale pomalu na ústupu. Americké i britské firmy přesouvají výrobu zpět domů.

Většina výrobců oblečení, elektroniky nebo telefonů před lety vyměnila svou domovinu za ekonomicky přívětivou Čínu. Vsadil na ni i britský výrobce počítačů Raspberry. Nyní ale po vzoru amerických firem přesouvá svou základnu zpátky domů. „Neviděli jsme žádný důvod, proč by nebylo možné vybudovat firmu ve Velké Británii. Vždycky jsme si mysleli, že ekonomika by měla fungovat, ale dokud jsme nepřišli sem, nenašli jsme způsob, jak toho docílit,“ prohlásil výkonný ředitel Raspberry Eben Upton. 

V loňském roce přesunula firma přes polovinu výroby do závodu Sony v jižním Walesu. „V jeden den zvládnete cestu tam a zpátky, samozřejmě mluvíme jazykem, který nám umožňuje lepší součinnost s výrobním procesem. Jinak bychom museli sednout na letadlo a navštívit továrnu,“ řekl Upton. 

Firmy se vracejí z Číny domů (zdroj: ČT24)

Většinu výroby Raspberry zautomatizovala. Díky tomu se jí daří držet náklady na pracovní sílu relativně při zemi. V továrně se původně vyráběly jen televize, teď se tu ale uvolnily prostory i pro další firmy. „Vyráběli jsme tu technicky velmi vyspělé základní desky pro některá naše vysílací zařízení, takže pro nás bylo daleko jednodušší přizpůsobit se a zvládnout tuto výrobu. Jiný problém je objem výroby,“ upozornil Steve Dalton, ředitel závodu Sony ve Velké Británii. 

Chris Richards, výrobní poradce, Ústav inženýrství a technologie:

„Co se týče špičkové technologie, která se nevyrábí ve velkém, tady máme už lepší podmínky. V této oblasti jsme vždy vynikali, ale v jiných oborech teprve porosteme - podle toho, jak se výrobci začnou zaměřovat na tyto špičkové produkty.“

Každý týden tu z výrobních linek sjede na 22 tisíc počítačů - jeden kus zhruba každých pět vteřin. S rostoucí poptávkou chce ale firma produkci ještě navýšit.