Podle Kalouska zajistí nabídka Korean Air existenci ČSA

Praha - České aerolinie (ČSA) padly do oka pouze jediné firmě, korejským aerolinkám Korean Air. Podle ministra financí Miroslava Kalouska jde o spolehlivou společnost. Její nabídka zajišťuje rozvoj, zaměstnanost i samotnou existenci ČSA a nabízí významnou perspektivu i Letišti Václava Havla. Pokud totiž bude smlouva podepsána, zřídí si Korean Air na letišti evropskou křižovatku (takzvaný hub). Garantuje také rozvoj dálkové přepravy. Korean Air za 44procentní podíl v ČSA nabízejí 2,64 milionu eur (zhruba 67,5 milionu korun). Vláda nabídku Korean Air zatím pouze vzala na vědomí, projednat by ji měla příští týden.

Ministr financí informoval vládu o nabídce, kterou společnost Český aeroholding dostala na vstup do ČSA. „Nabídka je na 44 procent podílu, což je 460 725 kusů akcií ČSA a finanční nabídka zní na 2 miliony 640 tisíc eur,“ řekl Kalousek. Důležitější než cena je ale podle Kalouska strategický záměr strategického investora, který zařadí ČSA do své distribuční sítě. „Korean Air je jedním z největších přepravců nejen v Asii, ale i v Evropě,“ připomněl ministr.

„Do příští vlády předložím návrh materiálu s návrhem, aby vláda na tuto nabídku přistoupila. Samozřejmě nemohu předcházet rozhodnutí vlády, nicméně budu doporučovat její přijetí. Pokládám to za vynikající příležitost zajistit budoucnost ČSA i perspektivu pražského Letiště Václava Havla,“ řekl k nabídce Kalousek.

Osmého listopadu 2012 vláda rozhodla o výběru strategického partnera. „Máme zájem o strategického, nikoli finančního partnera,“ zdůraznil Kalousek. Osloveno bylo poté 52 společností. Ty měly zájem o účast vyjádřit do 30. listopadu. „To udělal Korean Air a Quatar Airways,“ podotkl ministr financí s tím, že společnosti dostaly čas na předložení závazné nabídky do půlnoci 1. března 2013.

Společnost Quatar Airways závaznou nabídku nepodala

S nabídkou přišla ale pouze Korean Air. Qatar Airways ze soutěže odstoupila. „Přesto bych společnosti rád poděkoval za zájem, který projevila o spolupráci a majetkové propojení s Českými aeroliniemi,“ konstatoval Kalousek. Pokud nyní vláda návrh schválí, smlouva by mohla být podepsána do poloviny dubna.

Korean Air provozuje 140 letadel a zaměstnává šest tisíc pilotů, uvedl Kalousek s tím, že význam a hodnota tohoto dopravce, který patří mezi špičku nejen v Asii, ale i v Evropě, je mnohonásobně vyšší než u ČSA. Ty pro srovnání v současném letovém řádu provozují 28 letadel.

Český aeroholding má podíl v ČSA 95,7 procenta, zbytek vlastní malí akcionáři, město Bratislava a Česká pojišťovna. Aeroholding nechal loni na podzim svůj podíl ohodnotit. Auditorská společnost Ernst&Young jej odhadla na 148 milionů.

Brífink po jednání vlády (zdroj: ČT24)

Přehled dosavadních pokusů o privatizaci Českých aerolinií

- V roce 1992 se Československé aerolinie transformovaly na akciovou společnost, ve které získaly menšinový podíl francouzské aerolinie Air France a Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Obě instituce držely v ČSA dohromady 38,2 procenta akcií. Majoritním vlastníkem byla česká strana především prostřednictvím Fondu národního majetku. Plány na vytvoření společného podniku mezi ČSA a Air France však ztroskotaly.

V lednu 1994 ČSA odstoupily od investiční smlouvy s Air France a francouzská firma prodala svůj podíl Konsolidační bance. Ta posléze vykoupila i podíl Evropské banky pro obnovu a rozvoj.

Zájem o vstup do ČSA od té doby projevovaly i další společnosti. Konkrétní nabídky předložily například společnosti Swissair, Lufthansa a British Airways. Vláda však v červnu 1999 rozhodla, že do ČSA nebude moci vstoupit zahraniční strategický partner dříve než v roce 2001.

- V lednu 2009 vyhlásila vláda Mirka Topolánka (ODS) dvoukolové výběrové řízení na prodej ČSA. O českého leteckého dopravce se tehdy ucházely čtyři firmy: český tandem Unimex Group/Travel Service, Air France-KLM, společnost Darofan z koncernu Aeroflot a investiční skupina Odien.

Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze tuzemské konsorcium Unimex a Travel Service, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Vláda koncem října 2009 rozhodla, že ČSA neprodá, neboť vítězné konsorcium si podle ní kladlo řadu nepřijatelných podmínek.

- Počátkem loňského listopadu vydala vláda Petra Nečase (ODS) souhlas s hledáním strategického partnera pro ČSA. O možnost odkupu menšinového podílu v ČSA se zajímá katarská společnost Qatar Airways. Oficiální nabídku na koupi 44 procent akcií v ČSA dnes podle serveru iHNed podala korejská společnost Korean Air.