Inspekce pokutovala e-shopy. Nejvíc má zaplatit Anglickeobleceni.cz

Provozovatelé internetových obchodů dostali od České obchodní inspekce (ČOI) za porušení předpisů v letošním 1. čtvrtletí 250 pokut za 1,3 milionu korun. Nejvyšší pokutu dostaly e-shopy Anglickeobleceni.cz, Kasa.cz a mt-nabytek.cz. Kontrolou inspekce neprošlo 85 procent internetových obchodů, o dvě procenta meziročně více. ČOI se při kontrolách zaměřuje na rizikové obchody.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK/Tetra Images/

Nevyšší pokuty inspekce dala portálu Anglickeobleceni.cz v celkové výši 130 tisíc korun za nepravdivé informování spotřebitele o jeho právech. E-shop Kasa.cz dostal pokutu 50 tisíc korun za porušení povinnosti poskytovat zákonné informace o výrobku, včetně neuvedení návodu v českém jazyce a www.mt-nabytek.cz sankci ve výši 50 tisíc korun za nevyřízené reklamace.

Kasa.cz uvedla, že ihned po upozornění ze strany ČOI chybu napravila a dodala návod i v českém jazyce. „Rozhodně nešlo o cílené klamání zákazníků, ale spíše o přehlédnutí. Pokuta nám byla uložena již v lednu, okamžitě jsme ji uhradili,“ uvedla ředitelka komunikace Kasa.cz Andrea Čižmářová.

Z 315 kontrol zjistila inspekce pochybení ve 269 případech.

„ČOI tento stav mimo jiné přisuzuje nedostatečné znalosti provozovatelů e-shopů v oblasti změny zákona o ochraně spotřebitele, která od února 2016 obchodníkům ukládá také povinnost informovat spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.“

Mojmír Bezecný

ředitel České obchodní inspekce

ČOI aktivně vyhledává potenciální rizikové internetové obchody a provádí jejich kontrolu. „Proto i z tohoto důvodu nelze považovat uvedené procento zjištění za ukazatel stavu elektronického obchodování v Česku,“ dodal mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Video Studio ČT24
video

Mluvčí ČOI o pokutách

Ve 170 případech používali prodejci nekalé obchodní praktiky a klamavé konání. Provozovatelé prodeje zboží přes internet nejčastěji uvádí nepravdivou nebo pravdivou, ale zavádějící informaci, která může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil, uvádí inspekce. Ve 166 případech šlo o porušení ustanovení, kdy prodávající má povinnost informovat spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.