Slovenský Volkswagen obnovil po stávce výrobu

Bratislavská továrna německé automobilky Volkswagen po šestidenní stávce zaměstnanců za vyšší mzdy a po nedělní dohodě odborů s vedením firmy na nové kolektivní smlouvě v pondělí obnovila výrobu. Novinářům to řekl předseda představenstva slovenské divize Volkswagenu Ralf Sacht.

Video Zprávy ve 12
video

Bratislavská továrna Volkswagenu po stávce: Průměrný plat 51 tisíc

„Výroba ráno naběhla bez jakýchkoliv problémů,“ uvedl Sacht. Dodal, že kolektivní smlouva zajistí stabilitu pracovních míst v podniku při přiměřeném vývoji mzdových nákladů.

Člen představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Eric Reuting uvedl, že dohoda ohledně zvyšování platů se příliš neliší od toho, co společnost nabízela ještě letos v dubnu. Odbory původně požadovaly jednorázové zvýšení tarifních mezd o 16 procent, následně ale své návrhy podobně jako samotný podnik měnily.

„Historicky jde o nejvyšší nárůst platů. Jsme pro to, aby to (stávka) pomohlo každému jednomu zaměstnanému člověku. Aby platy na Slovensku a ve východní Evropě rostly. Když už jsme jedna Evropská unie, tak ty rozdíly je potřeba zmenšovat.“ 

Zoroslav Smolinský

předák odborů a hlavní tvář stávky

Odborář Smolinský zároveň odmítl Reutingovo vyjádření, že výsledná dohoda je podobná dřívější nabídce podniku.

Stávka zaměstnanců bratislavské továrny Volkswagenu byla největší v soukromé firmě v novodobých dějinách Slovenska a zároveň první v šestadvacetileté historii slovenské divize německé automobilky. Protest ochromil produkci sportovně-užitkových vozidel (SUV), například vozů Volkswagen Touareg a Audi Q7. V omezeném režimu se firmě podařilo udržet výrobu malých vozů. Za běžného provozu z továrních linek sjede přes 1000 automobilů denně.

Průměrný měsíční plat zaměstnanců Volkswagenu na Slovensku včetně bonusů, příplatků a odměn, ale bez výdělku managementu dosahuje 1804 eur (47 350 korun). To je zhruba dvojnásobek průměrné mzdy v zemi. Podle vedení slovenské divize automobilky v regionu střední Evropy jsou nejvyšší platy v rámci koncernu právě na Slovensku.

Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. Bratislavská továrna Volkswagenu zase montuje nejvíce aut ze závodů tří automobilek, které mají své továrny na Slovensku.