Stávkující odbory a Volkswagen jsou prý blízko k dohodě o platech v bratislavském závodě

Události: Stávka ve slovenském Volkswagenu (zdroj: ČT24)

Odbory a vedení bratislavské továrny automobilky Volkswagen nejsou podle předáka odborové organizace Zoroslava Smolinského vzdálené od uzavření dohody o zvýšení mezd, která by ukončila stávku pracovníků největšího soukromého zaměstnavatele na Slovensku. Časově neomezená stávka v automobilce začala v úterý a ochromila produkci závodu.

„Myslíme si, že spějeme k dohodě, z naší straně určitě. Myslím, že od dohody nejsme daleko, je to otázka možná jednoho sezení,“ řekl Smolinský novinářům po sobotním kole jednání odborů s vedením společnosti. Dodal, že odbory předložily další návrh, který ale blíže nekomentoval. Zatím není známo, kdy by vyjednávání o kolektivní smlouvě mohla pokračovat.

Myslím, že od dohody nejsme daleko, je to otázka možná jednoho sezení.
Zoroslav Smolinský
šéf odborářů slovenského Volkswagenu

Vedení slovenské továrny uvedlo, že stávka výrazně ovlivňuje produkci závodu, počítá ovšem s uzavřením dohody s odbory a nahrazením výpadku produkce.

„Vliv (stávky) na produkci je velký. Vycházíme z toho, že se dohodneme a poté bude třeba (výpadek) dohnat,“ řekl novinářům předseda představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Ralf Sacht. Dodal, že kvůli sníženému výkonu se továrna musela zkoordinovat s dodavateli součástek.

Stávka ochromila produkci sportovně-užitkových vozidel (SUV), například vozů Volkswagen Touareg a Audi Q7. V omezeném režimu se firmě podařilo udržet produkci malých vozů. Za běžného provozu z výrobních linek továrny sjede přes tisíc automobilů denně.

Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. V zemi pod Tatrami v současnosti vyrábějí auta kromě Volkswagenu také korejská automobilka Kia Motors a francouzská skupina PSA.

Pozice automobilového průmyslu ve slovenské ekonomice ještě posílí po dokončení rozestavěného závodu britské automobilky Jaguar Land Rover.

obrázek
Zdroj: ČT24

Odlišná situace v Česku

V Česku je situace jiná – všechny tři automobilky mají se zaměstnanci kolektivní smlouvy uzavřené a mzdy dohodnuté.

Zdeněk Štěpánek ze Škody Auto informoval, že ke konci roku 2016 činila průměrná mzda bez započtení platu managementu přibližně 42 tisíc korun. U dělnických profesí pak dosahovala průměrná mzda zhruba 37 tisíc korun. Na základě výsledků kolektivního vyjednávání došlo s účinností od letošního roku k dalšímu navýšení o tři procenta.

V kolínské TPCA si pak pracovník na dělnické pozici vydělá v průměru 32,5 tisíce korun. „V TPCA jsme dohodli kolektivní smlouvu v minulém roce na dva roky a průměrné navýšení dělnického platu je 2300 korun,“ uvedl mluvčí firmy Marek Hovorka.

V nošovické Hyundai pak podle kolektivní smlouvy stoupne zaměstnancům mzda celkově o 12 procent s tím, že v loňském roce tady byl průměrný příjem dělníka přes 34,5 tisíce.

Dopady na tuzemské firmy

Server idnes.cz uvedl, že Škoda Auto odebírá ze Slovenska část převodovek pro modely Octavia a Superb. Automobilka oficiálně zatím o problémech nemluví. „Volkswagen Slovakia je jedním z našich dodavatelů převodovek. Výroba ve Škoda Auto běží podle plánu,“ řekl Štěpánek serveru. Ten k tomu doplnil, že problém by se měl vyřešit sám: od přespříštího týdne začíná v mladoboleslavské automobilce dvoutýdenní celozávodní dovolená.

Server ihned.cz pak citoval Smolinského, že kvůli stávce stojí dodavatelé téměř v celém západním Slovensku a přestaly vyrábět i firmy v Česku. Ihned.cz zmiňuje vyjádření šéfa firmy Brano Group Pavla Juříčka, že až do čtvrtka díly do Bratislavy naplno vozili, pak ale přišla odvolávka, takže se přestalo nakládat. Podle Juříčka dodává do Volkswagenu v Bratislavě možná každý druhý člen české asociace automobilových dodavatelů.