Prodej aut v EU v květnu vzrostl, dobře se vedlo téměř všem automobilkám

Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii a v zemích Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) v květnu meziročně vzrostl o 7,7 procenta na 1,43 milionu. Nárůst prodeje přitom hlásí téměř všechny automobilky. Vyplývá to z údajů Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

„Z hlediska objemu prodeje se tyto výsledky blíží úrovni z května 2007, těsně předtím, než automobilový průmysl zasáhla hospodářská krize,“ uvádí se v prohlášení ACEA. Automobilový trh se po šestiletém poklesu vrátil k růstu v roce 2014. Poptávka od té doby stoupá prakticky každý měsíc jak díky spotřebitelské důvěře, tak nabídkám nových produktů a dalším stimulům ze strany výrobců.

Duben, kdy odbyt spadl o 6,6 procenta, byl ovlivněn velikonočními svátky, které snížily počet prodejních dní, a poklesem prodeje v Británii o 19,8 procenta. V samotné Evropské unii, tedy bez členů EFTA, počet registrací meziročně vzrostl o 7,6 procenta na 1,39 milionu. Členy EFTA je Norsko, Švýcarsko, Island a Lichtenštejnsko.

V Evropě se dařilo zejména automobilkám Toyota a Suzuki

V květnu se v Evropě dařilo zejména japonským automobilkám Suzuki a Toyota, které zaznamenaly růst prodeje o 21,4 procenta, respektive 19,6 procenta, a německé Daimler, která odbyt zvýšila o 14 procent. Prodej skupiny Fiat Chrysler vzrostl o 11,9 procenta, když vzestup poptávky po sportovních modelech Alfa Romeo o 47,8 procenta kompenzoval pokles prodeje vozů Jeep SUV o 7,3 procenta. Počet registrací francouzského Renaultu se zvýšil o 10,4 procenta a skupině PSA počet registrací vzrostl o 4,8 procenta. Největší evropská automobilka Volkswagen zaznamenala růst prodeje o 8,4 procenta a její podíl na trhu se navzdory emisnímu skandálu drží na úrovni 24,3 procenta.

Některé automobilky ale v květnu zaznamenaly pokles prodeje, Jaguar Land Rover o 9,3 procenta, Honda o 14,5 procenta, Mazda o 2,3 procenta a Opel o 1,7 procenta.

Nejvíce se prodávalo v Německu, nejméně v Británii

Nárůst prodeje zaznamenalo v květnu všech pět velkých trhů s výjimkou Británie. Nejvíce odbyt vzrostl v Německu, kde se počet registrací nových osobních aut zvýšil o 12,9 procenta, následuje Španělsko s 11,2 procenta. V Británii ale počet registrací o 8,5 procenta klesl.

Za prvních pět měsíců letošního roku se prodej nových automobilů v EU a zemích EFTA podle údajů ACEA zvýšil o 5,1 procenta na 6,92 milionu. Prodej v samotné EU se zvýšil o 5,3 procenta na 6,72 milionu.

Pro českou ekonomiku, která je na vývoji zejména evropského automobilového trhu bytostně závislá, je podstatné, jakým směrem se bude trh ubírat v dalších měsících.

„Přece jen automobilky a jejich dodavatelské sítě tvoří skoro devět procent ekonomiky a současný růst průmyslu, a nakonec i HDP, stojí především na nich. Prozatím nemáme důvod měnit tříprocentní odhad růstu trhu na letošní rok, takže vlastně počítáme s určitým mírným zpomalením dosavadního trendu. Trh je sice už nyní na maximech, nicméně útlum by ještě v letošním roce přijít nemusel. Průzkumy mezi spotřebiteli v EU sice naznačují, že ochota pořizovat si nová auta už není tak silná jako třeba loni, nicméně stále zůstává nad dlouhodobým průměrem,“ komentuje vývoj na trhu analytik ČSOB Petr Dufek.