Pohonné hmoty jsou nejlevnější zhruba od poloviny prosince. A mají dále klesat

Ceny pohonných hmot v Česku v uplynulém týdnu dál klesly, benzin Natural i nafta jsou tak nejlevnější zhruba od poloviny prosince loňského roku. Průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 klesla o 25 haléřů na 30,25 koruny za litr. Za naftu řidiči nyní zaplatí průměrných 29,13 Kč za litr, což je o 35 haléřů méně než minulou středu. Vyplývá to z údajů firmy CCS, která ceny sleduje. Ceny pohonných hmot klesají už sedm týdnů.

Analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak ve čtvrtek uvedl, že ceny benzinu a nafty budou v Česku klesat i nadále. „V nejbližším týdnu předpokládáme pokles cen pohonných hmot o dalších 20 až 30 haléřů,“ řekl.

Aktuální vývoj podle něj způsobuje především klesající cena ropy. Cena „černého zlata“ se ve středu na světových trzích propadla o více než tři procenta a sestoupila na nejnižší úrovně za sedm měsíců. „Důvodem je vysoká nabídka komodity v USA. Ani rozhodnutí kartelu OPEC (Organizace zemí vyvážejících ropu) prodloužit těžební limit do března 2018 nedokázalo protlačit cenu vzhůru,“ dodal.

Nejdražší jsou pohonné hmoty stále v Praze, kde motoristé natankují Natural za průměrných 31,37 Kč/l. V žádném jiném regionu Česka jeho průměrná cena nedosahuje 31 korun. Podobné je to i u dieselu, který v metropoli stojí v průměru 30,47 Kč/l. V ostatních krajích je jeho cena pod 30 korunami.

Nejlevnější pohonné hmoty jsou v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Tamní čerpací stanice prodávají benzin v průměru za 29,76 koruny za litr, respektive 29,79 Kč/l. Nafta je levnější v Pardubickém kraji, kde vyjde v průměru na 28,40 Kč/l, v Královéhradeckém je za 28,46 Kč/l.

Jak se tvoří cena

Generální ředitel státního podniku Čepro Jan Duspěva uvedl v pořadu Devadesátka ČT24, že 90 procent ceny pohonných hmot tvoří pevné položky, takže možnost ovlivnit ceny především ve velkoobchodě je velmi malá. U čerpacích stanic pak hraje roli při cenotvorbě velikost čerpací stanice, náklady s ní spojené. „Takže prostor tady je, ale není zásadní,“ řekl ředitel. 

Šéf firmy Čepro v Devadesátce ČT24 (zdroj: ČT24)

V další části se hovořilo o budoucnosti naftových vozů, i s ohledem na jejich ekologičnost. V současnosti připadá spotřeba pohonných hmot ze 70 procent na naftu (ta dominuje hlavně ve spotřebě nákladních vozidel), ze 30 procent na benzin. 

Velký benzinový pád proběhl zejména v letech 2007 až 2016. Od roku 2002 jsme ztratili z trhu 25 procent benzinu, řekl Duspěva. Nyní opět začíná podíl benzinu stoupat, ale například u těžké techniky bude podle něho ještě dlouho dieselový motor nenahraditelný. 

Při debatě o minulosti a budoucnosti ropovodů, a geopolitických vlivech na jejich výstavbu, uvedl ředitel, že využití ropy v energetice je tu ještě na desítky let. Bude však podle něho využívána mnohem efektivněji než dosud.