Roaming v EU se zbavil poplatků. V cizině se platí jako doma

Od čtvrtka se musí operátoři v celé Evropské unii řídit novými pravidly, která ruší poplatky za roaming, tedy za využívání mobilu v zahraničí. Většina zákazníků tak při cestě do jiné země EU může svůj mobilní telefon používat ve stejném rozsahu jako doma bez obav z nepřiměřeně vysokého účtu.

Video Události
video

Události: Konec roamingu v Evropě

„Pro zákazníky je to velice dobrá zpráva. V současnosti stále víc lidí cestuje do jiných zemí EU a tam chce používat telefon stejně jako doma: volat známým, pracovat nebo se dívat na video. Teď to bude možné dělat bez obav z šokujícího účtu za telefon,“ řekl ČTK Johannes Kleis z evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Podle něj jsou výsledná pravidla nejen výhodná pro občany, ale také spravedlivá pro samotné operátory. Ti podle něj nemají důvod zneužívat situace a například zvyšovat ceny domácích služeb. „Koneckonců roamingové poplatky jsou obchodní model v naprostém rozporu s myšlenkou jednotného evropského trhu,“ dodal Kleis.

Video Studio 6
video

Roaming pro EU je jednotný

Pravidla předpokládají „přiměřené používání roamingových služeb“, tedy v zásadě to, že zákazník svůj mobil používá více v domovské zemi než v zahraničí. Od počátku nejsou povolena omezení u volání a textových zpráv, u dat má operátor poskytnout dostatečně velký objem v závislosti na ceně balíčku mobilních služeb.

Aktivace by měla být automatická, někteří odborníci ale radí zkontrolovat

Pro většinu lidí to znamená domácí podmínky pro používání mobilů například na dovolené nebo při krátkodobé pracovní cestě do jiné země Evropské unie. Aktivovat by lidé nikde nic neměli, o změnách se nejspíš dozvědí tak, že jim při cestě do zahraničí přijde textová zpráva s příslušným oznámením a operátor je informuje o změně jejich smluv v souvislosti s novými pravidly pro roaming. Pokud v souvislosti s tím oznámí operátor další změny ve smlouvě, má podle Evropské komise zákazník právo v případě nesouhlasu smlouvu bez sankce ukončit.

I ČTÚ říká, že přechod na regulovaný evropský roaming by se měl odehrát automaticky, ovšem někteří odborníci přesto doporučují si nastavení telefonu zkontrolovat, protože praxe může být jiná.

Pokud má zákazník doma smlouvu na neomezené nebo levné mobilní datové služby, může pak operátor na využívání dat při roamingu stanovit určitý ochranný limit pro „přiměřené používání“, měl by být ovšem vysoký tak, že pokryje obvyklou potřebu roamingu. Musí o něm předem uživatele informovat a oznámit také, že limitu bylo dosaženo. Poté bude moci zákazník využívat roaming za poplatek u datových služeb maximálně 7,7 eura (208 korun) za gigabyte dat s tím, že tato částka bude v příštích letech ještě klesat.

Podobné platby hrozí při zneužívání služby, operátoři jej mohou zjistit na základě rovnováhy mezi roamingem a domácím používáním mobilu v období čtyř měsíců. Pokud by v nich zákazník používal telefon hlavně v cizině, může jej poskytovatel služby vyzvat k objasnění situace a začít si účtovat maximálně 0,32 eura (8,6 koruny) za minutu volání a jeden cent za textovou zprávu. U datových služeb bude do konce roku tento poplatek 7,7 eura (208 korun) za gigabyte dat, pak se bude snižovat až ke 2,2 eura (59,5 koruny) od ledna 2022.

Komise tento týden upozornila, že volání z domova do zahraničí není to samé co roaming a ceny za tuto službu zůstávají beze změny. Pravidla pro roaming za domácích podmínek se také vztahují jen na pozemní mobilní sítě, Jakmile budou služby poskytovány prostřednictvím jiných typů radiových sítí, například satelitních systémů na palubě lodí nebo letadel, závazné cenové limity EU se na ně vztahovat nebudou.

Roaming za domácích podmínek není podle právničky kanceláře Taylor Wessing Moniky Fürstové určen k trvalému využívání. „Pokud využíváte mobilní telefon více v zahraničí než doma, může vás mobilní operátor vyzvat k odůvodnění a případně vám také účtovat relativně nízký poplatek s pevně určenou horní hranicí,“ podotkla.

Pokud však operátor poruší práva zákazníka týkající se roamingu za domácích podmínek, má zákazník právo iniciovat reklamační řízení a obrátit se i na příslušný regulační orgán, jimž je zpravidla národní telekomunikační úřad, tedy v Česku ČTÚ, dodala.