Vybudovali úspěšné rodinné firmy. Pokud je ale nepřipraví na svůj odchod, mohou je zničit

Víc než polovina rodinných firem nepřežije generační výměnu. A to i přes to, že většina majitelů chce takový ráz podniku zachovat. Předání nástupnictví příbuzným ale mnohdy podcení. Rodinné firmy v Česku přitom plní nezastupitelnou roli - tvoří až 30 procent hrubého domácího produktu. A třeba v odlehlých částech regionů jsou významnými zaměstnavateli. Přijímají lidi starší 50 let nebo se věnují charitě.

Video Události
video

Události: Generační výměna v rodinných firmách

Prodej rodinné firmy odmítá většina majitelů. Pokud ji však nepřipraví na chvíli svého odchodu, prokáže jí tím „medvědí“ službu. 

Když pak vlastník opravdu úplně odejde nebo zemře a není připraven jeho nástupce, kterého by ostatní respektovali, nastavá v rodině vnitřní nesoulad. Máme zkušenost, že se takové podniky rozpadají, uvádí advokát společnosti Deloitte Jan Spáčil. 

Přesná statistika však o tom chybí. Není ani ukotveno postavení rodinného podnikání v zákoně. To se kvůli větší podpoře firem snaží prosadit Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Ta si před časem nechala udělat průzkum o rodinných firmách

Dobré časy, polovina čeká další růst

Z  průzkumu vyplývá, že pokud by majitelé rodinný podnik prodávali, zhruba polovina z nich by dala přednost jiné české rodinné firmě, přibližně stejný počet respondentů mezi investory nerozlišuje. 

Dále šetření ukázalo, že rodinné firmy zažívají dobré časy, polovina z nich očekává další růst a jen procento se bojí většího poklesu tržeb. Dvě třetiny majitelů vnímají rodinnou firmu jako konkurenční výhodu. Téměř polovina míní, že rodinná firma se těší u obchodních partnerů větší důvěře. Agentura IPSOS se v květnu dotazovala 400 rodinných firem napříč obory a regiony.

Například v rodinné firmě SOPO v Modleticích pracuje na 200 lidí. Vyrábějí rotory a statory do elektromotorů. Vladimír Olmr začínal podnikat před téměř 25 lety. V garáži u otce opravoval elektromotory. Pak se s dalšími příbuznými pustil do výroby vinutých součástek.

Společnost předá Olmr svým dcerám. Hlavní slovo bude mít ta starší, vystudovaná ekonomka.

„Dělala už ve firmě, dělala i v auditorský firmě, takže předpoklad a shoda je, že jednou by to měla být ona. Ale řízení, vedení a vlastnictví bude i společně s druhou dcerou, která v tuhletu chvíli učí na prvním stupni,“ říká Vladimír Olmr, zakladatel a jednatel firmy SOPO. 

Už teď nástupnictví připravuje s poradenskou firmou.

Rodinný byznys není jen o majetku 

Celkem osm z deseti rodinných firem podporuje společensky prospěšné aktivity, nejvíce sport, charitu, spolky, aktivity mládeže nebo handicapované, ukázal průzkum. Na 87 procent z nich tyto příspěvky nepublikuje na veřejnosti.

„Potvrzuje se, že rodinný byznys není jen o majetku a zisku, ale že majitelům jde ve velké míře o to, aby vytvářeli slušné podmínky pro své zaměstnance a podpořili okolí svých podniků. S rostoucím byznysem roste i jejich chuť nezištně podporovat společensky prospěšné aktivity,“ shrnul výsledky průzkumu prezident asociace Karel Havlíček.