Nízkoemisní zóny dostaly od vlády zelenou - některá auta dostanou štítky

Praha - Vláda schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Pokud se obec rozhodne zakázat vjezd vozidlům produkujícím velké množství škodlivin, tak v nařízení o vyhlášení nízkoemisní zóny stanoví jeho účinnost nejdříve 12 měsíců od jeho vyhlášení. Obce si budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón, přísnosti podmínek i udílení výjimek. Společný naopak bude systém registrace a podoba plaket.

„Naše snaha je, aby obec byla nadána širokou kompetencí a mohla na svém území rozhodnout, jaké podmínky zvolí,“ prohlásil ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

Plaketa bude stát 80 korun, bude nepřenosná

Nařízení vlády zavádí:

  • Čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory.
  • Dvě kategorie pro vozy s benzinovými motory.
  • Tři kategorie pro motocykly.
  • Elektromobily či vozidla s palivovými články jsou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie.

Každé kategorii bude přiřazena určitá barva emisní plakety. Plaketa bude muset být umístěna na vozidle, bude nepřenosná a stát by měla 80 korun. Vydávat ji budou obce s rozšířenou působností a ministerstvo životního prostředí.

Výfukové plyny
Zdroj: JUSTIN LANE/ISIFA/EPA

Jak se budou dělit výnosy

Podle Chalupy získají obce polovinu výnosu z této částky a druhá polovina poputuje na účty Státního fondu dopravní infrastruktury, který zajistí jejich tisk.

Obce, které budou chtít nízkoemisní zónu vyhlásit, by si ale napřed měly spočítat, zda se jim náklady spojené s jejím zavedením vyplatí. Součástí zavedení je například studie proveditelnosti, dopravní značení hranic nízkoemisní zóny nebo informační kampaň pro veřejnost.

„Náklady vyvstávající ze zvýšené administrativní zátěže budou dosahovat cca 0,7 milionu korun na jeden obecní úřad obce s rozšířenou působností v prvním roce po zavedení institutu nízkoemisní zóny. Tyto náklady budou plně hrazeny z prodeje emisních plaket,“ uvedlo ministerstvo.

Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je téměř 14 let. Přes 60 procent ze 4,6 milionu registrovaných vozidel je starších deseti let a třetina jezdí na silnicích déle než 15 let.

Vozidla starší 15 let podle statistiky Svazu dovozců automobilů ujedou zhruba deset procent kilometrů, ale vyprodukují polovinu emisí. Auta bez katalyzátoru, která se vyráběla do začátku 90. let, ujedou ročně čtyři procenta všech kilometrů ujetých vozidly registrovanými v ČR, ale jejich podíl na úniku škodlivých látek do ovzduší je 40 procent.

Emisní normy

Emisní normu Euro 1 většinou plní auta od roku výroby 1993, Euro 2 pak zhruba od roku 1997. Euro 3 nastoupilo v roce 2001 a Euro 4 plní vozy přibližně od roku 2006. Vozy se zážehovými motory by měly dostat plaketu, pokud plní Euro 1 a poté Euro 4, se vznětovými motory pak za splnění každé emisní normy.