Česko nebude podávat žalobu kvůli mýtnému na německých dálnicích

Česká republika se nepřipojí k žalobě na německé mýtné. Tématem se ale může vláda opět zabývat, pokud se nějaký stát pro žalobu rozhodne, uvedl mluvčí vlády Martin Ayrer.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) šel na vládní jednání s tím, aby se Česko k žalobě nepřipojovalo. Chce totiž respektovat názor Evropské komise, podle které je mýtné v pořádku. 

Důvodem pro nepodání žaloby je podle Ťoka také fakt, že Německo je pro Česko důležitým trhem. „A je potřeba mít rozumné vztahy, ne si je zhoršovat na věci, která podle mého názoru není až tak důležitá,“ řekl. Šance žaloby na úspěch považuje za mizivé. 

Dan Ťok (nestr. za ANO), ministr dopravy

Dan Ťok

ministr dopravy

„Já nedoporučuji, aby Česká republika iniciovala žalobu proti Německu. Už komise vyjádřila svůj názor, že ten koncept není diskriminační.“

Dan Ťok

ministr dopravy

Česko připojení k žalobě zvažovalo proto, že řada zemí v čele s Rakouskem zavedení mýta kritizuje a tvrdí, že poškodí zahraniční motoristy. Kritikům vadí to, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel.

Původní plán na mýtné se změnil

Řízení s Německem zahájila Evropská komise v červnu 2015. Podle evropské exekutivy se jednalo o nepřímou diskriminaci na základě národnosti. Berlín poté oznámil, že systém nespustí od počátku roku 2016, jak bylo původně v plánu.

Německo nakonec letos v březnu původní podobu pravidel upravilo. Mýtné začne pro osobní auta platit v roce 2019. Výše poplatku se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné podle plánu sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.