Historické domy hyzdí reklamy, pokuty proti nim nepomáhají

Praha – Chráněné budovy historických měst v památkových zónách dnes často překrývají billboardy a reklamní štíty. Reklamu mají regulovat vyhlášky či pokuty, většinou ale neúspěšně. Majitelé budov si tak ilegálními poutači často vyjdou na stovky tisíc korun ročně. Například Praha plánuje předložit nová opatření.

Pražské ulice lemují reklamy na každém kroku. V památkové rezervaci je ale propagace zakázaná. „Takhle město fungovat nemá, nehledě na to, že už pak nevnímáte tu architekturu, která je základní,“ podotkl historik umění FF UK Richard Biegel. Často obchodníci riskují porušení zákona. „Za minulý rok evidujeme celkovou výši uložených pokut 3 miliony 678 tisíc korun,“ podotkla mluvčí pražského magistrátu Tereza Králová.

  • Reklamní poutač zdroj: ČT24
  • Reklamní poutač zdroj: ČT24

A zákony se porušují také v Brně. Na památkově chráněný dům v centru Brna vlastník pověsil reklamní plachtu, která má prý chránit kolemjdoucí před padající omítkou. Pro památkáře i krajský úřad je nepřijatelná, a proto vlastníkovi udělili pokutu 90 tisíc korun. Majitel si přitom podle oslovené reklamní agentury mohl díky poutači vydělat až 300 tisíc ročně.

Podle brněnské vyhlášky památky na území městské památkové rezervace nesmí sloužit jako nosiče reklam. Ve většině takových případů vede město s vlastníkem stavby správní řízení - to je ale často kvůli různým odvoláním běh na dlouhou trať.

Reportáž Ley Surovcové a Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)
Vydáno pod