Češi už si oblíbili internet v mobilu víc než volání

Praha - Necelá čtvrtina Čechů už má chytrý telefon a jejich počet dál rychle roste. Do konce roku už by ho mohla mít třetina obyvatel ČR. Typický český mobilní uživatel totiž nákup chytrého telefonu plánuje. S lepšími přístroji jsou přitom lidé i častěji online.

S mobilem v ruce operuje český uživatel prakticky celý den. Když se jedná o chytrý telefon, tak rovnou i na internetu. „Používám ho docela často. Když jedu ráno do práce, tak si zkontroluji všechny e-maily a během dne, ať jsem kdekoliv, tak jsem pořád online. Takže ano, internet v mobilu je asi dneska častější než volání,“ míní Jana Olejníková. 

Mobilní internet rychle roste. V loňském srpnu už ho používaly tři miliony a 300 tisíc lidí - skoro o 750 tisíc víc než rok předtím. „Většinou už mají internet v práci, doma, tak zjistí, že je celkem logickým krůčkem mít i ten internet v mobilu,“ podotkla viceprezidentka pro rezidentní marketing v T-Mobilu Dana Tomášková. 

Marek Žilka, manažer pro cenovou strategii a analýzy, T-Mobile:

„Lidé chtějí být v obraze, takže se zajímají o zpravodajství, ať už domácí, nebo sportovní, a druhým nejčastějším důvodem je spojení přes Facebook, přes sociální sítě a podobné nástroje.“

Mobilní aplikace pro Facebook
Zdroj: EPA/ROLF VENNENBREND

Komunikace přes internet je přitom v tuzemsku oblíbenější než v jiných zemích. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) často nahrazuje volání nebo posílání esemesek. „Je to dáno historicky tím, že donedávna byly poměrně drahé služby některých operátorů, a proto si lidé hledali v podstatě jiný únik, jak telefonovat levněji,“ konstatovala Romana Malečková z Oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ. 

Přesto se svého telefonu Češi nevzdávají - jen loni se v tuzemsku prodalo víc než dva a půl milionu mobilů. Asi dvě třetiny telefonů, které zákazníci kupují, už jsou ty chytré.

Reportáž Ivy Brejlové (zdroj: ČT24)