České dráhy se loni přehouply do zisku 882 milionů korun

České dráhy v loňském roce hospodařily s čistým ziskem 882 milionů korun, zatímco předloni skupina vykázala ztrátu 1,35 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti. Důvodem zlepšení jsou mimo jiné nárůst zisku z nákladní dopravy a provozní úspory. K lepšímu výsledku přispěly především úspěšné prodeje majetku.

Video Studio ČT24
video

Hospodaření Českých drah

Se státním dopravcem cestovalo téměř 172 milionů lidí. Jde o nejlepší výsledek od roku 2009. V následujících letech plánují dráhy obnovit svůj vozový park. Investice mají směřovat do nových vlaků a zlepšení služeb cestujícím. Dráhy také plánují redesign Pendolina. 

„Pozitivní trend jsme zaznamenali hlavně v mezinárodní, ale také ve vnitrostátní příměstské dopravě, kde jsou naše vlaky součástí integrovaných dopravních systémů.“ 

Pavel Krtek

předseda představenstva ČD

Celkové tržby skupiny se zvýšily o 0,6 procenta na 33,3 miliardy. Z toho osobní doprava zaznamenala nárůst o přibližně půl miliardy na 21,5 miliardy. Naopak tržby v nákladní dopravě poklesly ve srovnání s rokem 2015 o přibližně 300 milionů korun na 11,8 miliardy. Kromě osobního a nákladního dopravce tvoří skupinu Českých drah například Výzkumný ústav železniční a poskytovatel datových služeb ČD Telematika. Celkem skupina loni zaměstnávala 23 664 lidí.

Kromě roku 2014 byl dopravce čtyři roky ve ztrátě. Ke zlepšení loňského výsledku přispěly úspěšné prodeje majetku. Celkem šlo o zhruba 1500 budov, za které dráhy inkasovaly 3,31 miliardy korun.  Jedním z nejvýraznějších obchodů byl prodej 10 000 metrů čtverečních pozemků v blízkosti pražského Masarykova nádraží developerské společnosti Penta. Další velké prodeje už ale nejspíš následovat nebudou…

„Tento proces je v zásadě v Česku již ukončen. Spíše byl specifický v tom, že to, co se ve většině evropských zemí podařilo udělat v jediném kroku, třeba i na Slovensku,  tak v Česku se dělalo na několik fází s tím, že zájmy Českých drah se v průběhu toho desetiletí měnily. V budoucnu můžeme očekávat už jen minimální transakce.“

Čekání na konkurenci

Konkurence soukromých dopravců své výsledky ještě neoznámila. Podle odhadů analytiků, ale zůstala společnost Leo Express i v minulém roce ve ztrátě. Hlavně kvůli nákladům na rozvoj a odpisům za vlaky. RegioJet chce výsledky oznámit do konce června.

U čistě komerčních dopravců se to hospodaření průběžně zlepšuje, říká Kováč. „Vidíme to jak u RegioJetu, tak u Leo Expresu, dá se to očekávat i u GW Train Regio a Arrivy, kteří začali relativně nedávno. Samozřejmě velkým faktorem je zde cenová válka, která tlačí ceny dolů“. Konkurence tlačí na kvalitu služeb a jak se ukazuje, pomohla navýšit celkový počet cestujících, dodal Kováč.