Prodej nových aut v EU v březnu stoupl na rekord

Prodej nových osobních aut v Evropské unii v březnu vzrostl o 11,2 procenta na 1,89 milionu, což je rekordní údaj pro březen. Výrazně se zvýšil prodej na všech pěti hlavních trzích a z automobilek si nejlépe vedly Toyota, Fiat Chrysler a Nissan. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za celé první čtvrtletí prodej stoupl o 8,4 procenta na 4,1 milionu vozů.

ACEA upozornila, že k vysokému růstu v březnu přispěla i skutečnost, že velikonoční svátky letos připadly na duben, zatímco loni byly v březnu. Nejvýrazněji vzrostl březnový prodej v Itálii, a to o 18,2 procenta. Ve Španělsku se zvýšil o 12,6 procenta, v Německu o 11,4 procenta, v Británii o 8,4 procenta a ve Francii o sedm procent.

Prodej Toyoty v březnu stoupl o 19,2 procenta a Nissanu o 18,2 procenta. Odbyt automobilky Fiat Chrysler vzrostl o 17,7 procenta. Největší evropskou automobilkou zůstala skupina Volkswagen, její prodej se však zvýšil jen o 6,5 procenta na téměř 403 300 vozů a podíl na trhu EU klesl na 21,3 procenta z loňských 22,3 procenta. Součástí skupiny je i česká automobilka Škoda Auto, jejíž prodej v EU vzrostl v březnu o 8,9 procenta a za celé první čtvrtletí o 7,6 procenta.

„Březnové registrace nových osobních aut v Evropě posilují optimismus. I po zohlednění rozdílného počtu pracovních dní oproti loňsku způsobenému jiným termínem velikonočních svátků je růst překvapivě silný. Celkové registrace dokonce převyšují rekordní čísla z let 2006 a 2007. Podle mého názoru však situace v Evropě nenahrává silnému růstu, proto v celoročních číslech očekáváme růst v řádu nižších jednotek procent,“ uvedl Jan Linhart z KPMG.

Podle šéfredaktora Automakers Ericha Handla se hodně dobře dařilo prodejům na německém trhu, ale i v Británii. „Tam se po nejistotě s brexitem oživila ekonomika i nákupy automobilů,“ konstatuje.

Video Studio ČT24
video

Handl: Celkový optimismus v ekonomice vede lidi a firmy k nákupu aut

Nejistotu na trzích vyvolávají politické události i nedostatečné kapacity závodů

Nejistotu na některých trzích podle Linharta vyvolávají nejen politické události na domácích scénách jednotlivých států, jako jsou například volby ve Francii, ale též mlhavé představy o nastavení podmínek brexitu jak pro odcházející Británii i pro Evropskou unii. Z pohledu konkrétních výrobců pak růst limitují nedostatečné kapacity závodů vyrábějících nejžádanější modely. Na kapacitní strop narážejí také někteří dodavatelé dílů.

Loni se prodej aut v EU zvýšil o 6,8 procenta na 14,641 milionu vozů a vyšší byl již třetím rokem za sebou. ACEA na počátku letošního roku odhadla, že v letošním roce tempo růstu prodeje nových aut prudce zpomalí na jedno procento.