Škoda Vision E

Škoda představila v Číně svůj první elektromobil. Studie Vision E má dojezd až 500 kilometrů

Svůj první elektromobil představila v úterý na autosalonu v Šanghaji společnost Škoda Auto. Studie Škoda Vision E počítá s dojezdem až 500 kilometrů na lithio-iontové akumulátory a s možností autonomního řízení (úroveň 3). Firma předpokládá, že v roce 2025 budou plug-in hybridy a čisté elektromobily (těch by mělo být do tohoto termínu v nabídce pět) představovat čtvrtinu nově registrovaných vozů značky Škoda. 

Vision E má délku 4,688 metru, šířku 1,924 a výšku 1,591 metru, informovala automobilka. Maximální rychlost činí 180 kilometrů za hodinu. 

Samočinně v kolonách

Úroveň 3 autonomního řízení znamená vysoce automatizované řízení. Vozy s autonomním řízením na této úrovni se mohou podle vyjádření firmy například zcela ujmout řízení na dálnici. Systémy přitom řídí předjíždění, vyhýbání, zrychlují a brzdí. V nebezpečných situacích je řidič vyzván, aby se ve stanoveném čase opět chopil volantu. Od úrovně 3 komunikují vozy automaticky i mezi sebou a vyměňují si informace.

„Škoda Vision E se může samočinně pohybovat v kolonách, pomocí autopilota projíždět úseky dálnic, držet se v jízdním pruhu nebo předjíždět, samostatně vyhledávat volná parkovací místa a automaticky do nich zajíždět a vyjíždět,“ řekl Christian Strube, člen představenstva automobilky zodpovědný za oblast technického vývoje.

Slouží k tomu různé senzory různého dosahu a kamery, sledující dění v provozu. Kromě již používaného propojení vozu s chytrým telefonem řidiče umožňuje současná studie i komunikaci car-to-car a car-to-infrastructure, uvedla tisková zpráva.

Video Události
video

Škoda představila v Číně Vision E

Na co bude koukat spolujezdec

Spolujezdec má, podobně jako cestující na zadních sedadlech, k dispozici vlastní obrazovku, přes kterou lze nastavovat funkce i služby palubního zábavního a informačního systému. Monitor pro spolujezdce je umístěn v palubní desce, obrazovky pro cestující na zadních sedadlech jsou umístěny v opěradlech předních sedadel.

V každé výplni dveří je zabudován Phonebox, v němž si cestující mohou bezdrátově nabíjet chytré telefony. Osobní nastavení, data a informace z chytrého telefonu lze sledovat a ovládat na příslušném displeji. V dekoračních lištách dveří a pod palubní deskou je zabudováno ambientní osvětlení, které lze regulovat a individuálně přizpůsobit v deseti barevných odstínech.